Ronja
    Hej! Jag kommer behöva läsa naturkunskap 2 nu i höst för att sedan få behörighet till nästa år. Men jag ska flytta i höst och undrar då om jag ska söka till komvux i kommunen jag bor i nu, eller i den som jag ska flytta till i höst? Tänkte läsa kursen på distans. I kommunen jag bor i nu så ska man ansöka i augusti, alltså bara någon vecka innan kursstart.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,
    även om man läser på distans, läser man "hos" eller via komvux i den kommunen där man är Folkbokförd vid tidpunkten för beskedet om antagning. Om du får besked ANTAGEN får du läsa kursen även om du under kursens gång flyttar din adress till en annan kommun. Jag skriver "flyttar din adress" för att det är folkbokförings kommun som "gäller". Var du faktiskt bor kommer inte spela någon roll.
    Sök kursen på komvux i båda kommuner - om du inte vet exakt när du blir folkbokförd i den andra kommunen. Det underlättar för dig om du kan vara folkbokförd i den kommunen där du är folkbokförd nu fram tills du får besked ANTAGEN. Eller om du folkbokför dig i den nya kommunen och söker din distanskurs efter det - då blir det inte frågetecken kring vilken kommun som ska fatta beslut om antagning.
    Du får gärna kontakta komvux i båda kommuner och be om råd. Jag tror tyvärr att du får svar om att du måste veta datum då du blir folkbokförd i en ny kommun och om det sker mellan det att du söker och datumet för antagningsbesked - då kommer du få svar om att du inte kan få plats för att du inte är folkbokförd i den kommunen där du söker gymnasial utbildning. (på grundskolenivå får man läsa i alla kommuner). Tyvärr är systemet gjort som om alla vara folkbokförda i samma kommun hela tiden, vilket inte är fallet - och då uppstår det svårigheter för de som flyttar sina adresser. Återigen - var du de facto bor spelar för komvux ingen roll; komvux tittar endast på folkbokföringen.