Ahmad
    Hej!

    Nyligen fick jag Tisus intyget och sen sökte jag på nätet för jag visste inte vart man skulle skicka det. Svaren på nätet var olika, några skriver att det går att ladda upp det på antagning.se när jag gör anmälan till universitet. Andra påstår att jag bör skicka det som ett brev i post till antagningsservice. Det gjorde mig lite förvirrad. Därför tänkte jag fråga, räcker det att ladda upp intyget när jag gör min anmälan på antagning.se? Eller måste jag skicka det till nån antagningsservice enhet? I så fall vilken enhet gäller det? Den som ligger i Stockholm? Behöver nån vidimera kopian (bevittna at det ser ut som originala) innan jag skickar det? Jag har inte betyg i SV3. Därför är det viktigt för mig att det blir korrekt anmält, annars kommer jag bli struken.

    Tack i förhand för era svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, TiSUS är test i svenska för universitetsstuderande; det Intyget behöver du endast om du söker till högskola/universitet. Se info på http://www.su.se/svefler/tisus/resultat/resultat-tisus-stockholm-och-utland-1.30015
    Ansökan till högskoleutbildning gör du på www.antagning.se - har du inloggning och "mina sidor" på Antagning.se?
    Du förlorar inget på att ladda upp intyget på Antagning.se
    Kontakta annars Antagning.se och fråga hur du ska göra. Tel.nr är 0771-550720 och tel.tid är kl.9 - 16 på vardagar.

    Du kan också använda Tisus-intyget för att fylla på din CV (meritförteckning) om du söker jobb. Det är bra att uppge i CV:n att du har godkänt resultat på TiSUS-testet. Men annars så behöver man TiSUS-test endast för att söka till högskola/universitet till utbildningar på högskolenivå med undervisningsspråk Svenska; och då är det endast Antagning.se som är intresserad av det Intyget.

    Ta några kopior och be personal på vuxenutbildningen/komvux att vidimera dem. De brukar ha en stämpel med texten "Kopian överensstämmelse med originalet ..." och så skrivet de under, sätter datum och tel.nr till personen som bevittnade... . Det kanske inte behövs, men skadar inte heller.
    ************
    Det bästa rådet jag kan ge dig är att du ringer till Antagning.se och gör så som de säger till dig att göra.
    Bästa hälsningar

    ANNA