Marina
    Hej,
    om man kommer in på en yh-utbildning, yrkeshögskoleutbildning, vem är ansvarig för att hitta en praktikpalts /LiA-plats/? är det den studerande eller skolan?
    mvh
    Marina A.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,

    enligt den sakkunnige på Myndigheten för yrkeshögskolan, är det YH-anordnarens ansvar att varje yh-studenrande erbjuds en LiA-plats, praktikplats. Kika gärna på www.myh.se/Documents/Publikationer/Foreskrifter/MYHFS-2015-3.pdf där i avsnittet 3.2 står ganska tydligt att det är anordnrens ansvar att i god tid skaffa LiA platser till alla studerande.
    Dock är det så att många yh-anordnare tycker att det är en "bra övning" och på olika sätt är bra att studerande själva hittar platserna för sin praktik, LiA. Det kan i mångt och mycket stämma. Men om den studerande ej hittar plats själv, måste YH-anordnare erbjuda en LiA plats. Den studerande måste i så fall acceptera den platsen som erbjuds, även om det blir "en bit att åka" t.ex. ... Den studerande, som själv inte hittade en egen LiA plats kan alltså inte avvisa den plats som skola erbjuder med motiveringen att det ex. är för långt att åka eller om det är inte en plats hen vill ha, av en annan anledning.
    Kort och gott: en yh-studenrande får hitta en egen LiA plats, men om hen ej hittar måste yh-anordnre erbjuda en passande LiA-plats. Om en studerande avvisar en LiA-plats som hans/hennes skola har erbjudit, "faller" då det på den studerandes ansvar ... och konsekvensen kan bli att hen ej kan ta ut sin yh-examen.

    Vänligen

    ANNA