Danne
    Hej. Jag har inte hittat något när jag sökt om slutbetyg i Universitetet. Min fråga är, vad spelar det för roll om jag har högsta betyg i alla kurser och bara E i alla kurser? Vem kollar på slutbetygen? Är det min framtida arbetsgivare? Hur funkar detta? I gymnasiet försöker man gå ut med topp betyg för att man ska komma in i gymnasiet, men efter universitetet så tar det ju stopp?
    • : Faktum är att man kan plugga vidare efter högskola/Universitet. Då pluggar du på master nivå o efter det så kan du doktorera.
    • : Tack Oskar!
    • Milla : Många kurser på högskolenivå i Sverige har betygsskala bestående av två betyg "Godkänt" och "Icke-godkänt". Några andra har betygsskala, bestående av tre betyg - där det även finns "Välgodkänt". Beroende på vilken utbildning på högskolan man går, så kanske det är enbart kurser som har två betyg IG och G. Arbetsgivare kan titta på vilket Tema för examensarbete man valde och även be få ta del av examensarbete. :)

    1 Svar

    Hej!

    Som Oskar skrev så kan det ibland krävas för att läsa på högre nivå.
    Inom olika brancher kan betygen också ha en betydelse när du söker arbete, en del arbetsgivare vill anställa personer med höga betyg andra prioriterar det inte alls. Så det kan variera väldigt mycket beroende på utbildning samt arbetsgivare.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV