bella
    hej
    det är så att jag läser en högskoleförberedande program på ett kommunal gymnasieskola. jag tar studenten detta året och går efter den nya betygssystemet.
    jag räknar med att jag slutar gymnasiet med 3200 poäng.

    har tre frågor:
    1) vem är det som väljer vilka kurser som ska ingå i min slutbetyg.
    är det sant att det finns ett system som kombinerar betygen på ett så fördelaktigt sätt som möjligt?

    2) jag har nu läst 4 olika programfördjupningar. om jag väljer moderna språk 3 och matte 5 som utökade kurser för att ha endast 200 poäng på programfördjupningar så att jag får 2500 poäng. kommer kurserna moderna språk 3 och matte 5 "som ger meritpoäng" att räknas också med min meritvärde så det blir 2700 poäng som slutbetyg?

    3) det är så att modersmål räknas inte som programfördjupning i en högskoleförberedande program. men om min skola har lagt modersmål 1 och 2 under (Programfördjupning – Elevens val) kommer det att räknas som programfördjupningar?????

    tack på förhand

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, i din gymnasieexamen måste vissa kurser finnas med så man får inte välja själv rakt av. Olika skolor har olika administrativa program som en mall där slutbetygen görs -du kan säkert fråga din Syv vilket system ni har på er skola.

    Man räknar alltid ut en gymnasieexamen utifrån 2400 kurspoäng. Gymnasiearbetet räknas inte med även om man måste ha läst kursen. Alla utökade kurser räknas bara med i betygssnittet om de krävs för sökt program/kurs på högskolan. Meritpoängen räknas alltid med vare sig den ligger som utökad eller inte.

    Modersmål kan aldrig räknas som programfördjupning eftersom de inte kan läggas som programfördjupningskurser - de kan däremot ligga som individuellt val eller som utökad kurs.

    Jag tycker dock du ska boka en tid med din Syv på skolan för att reda ut hur alla dina kurser ska ligga eftersom du läst så mycket. /Lena, Syv