Elev
    Sig det finns 1 plats kvar till ett program, och det står mellan mig och en annan men vi har lika betyg. Vem får platsen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,
    i den situationen som du beskriver kan lottning tas i bruk. När man anmäler sig på www.antagning.se får man ett nummer som blir just "din lottningsnummer" om lottning tas i bruk och du /ditt nummer/ ska delta. Innan lottning tas i bruk kan också resultat från högskoleprovet avgöra (om du har högre resultat från högskoleprovet än den andra sökande som har exakt samma meritvärde) då är det du som får platsen, men om ingen av er gjorde högskoleprovet och har exakt samma meritvärde och konkurrerar om sista platsen, då måste det avgöras genom en lottning. Det är i alla fall som vi tror att det går till. Jobbar inte direkt med antagning till utbildningar - du kan också läsa på www.antagning.se eller ring dem: 0771-550720.