Individ06

    Hej! Det är snart dags för den preliminära gymnasieantagningen, och jag kommer att söka till ett par gymnasieskolor, så min fråga är: om jag har t.ex sökt NA på skola 2 som sistahandsval och en annan har haft samma skola och linje på sitt förstahandsval, men han har 2,5 lägre meritpoäng än mig, kommer jag fortfarande in före honom fastän jag hade valet längre ner på min lista? (om jag inte kommit in på de andra skolorna högre upp på min lista det vill säga)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Calle,
    eleven med högre meritvärde/betygspoängen har företräde, även om hen hade den utbildningen (skola och program) som sitt femtonde val eller 20-de... förutsatt att eleven inte kom in på sina högre prioriterade val. Men det kan finnas några få Undantag - till väldigt speciella utbildningar som t.ex vissa spets-utbildningar och särskilda varianter kan kravet ställas att man måste söka den utbildningen som sitt förstahands-val (men då prövas man inte till den utbildningen, över huvudet taget, om man ej sökt den i första hand).