Lily

    Jag har försökt på egen hand, men har svårigheter att förstå dokumenten jag ska fylla i. Jag har kontaktat min SYV på den folkhögskola jag går på, men hon kunde inte hjälpa mig. Utbildningen i fråga är en BA i skådespeleri i England. Just eftersom det är England så vore det skönt att prata med någon som vet vilka frågor man borde ställa i och med Brexit och som kanske vet vem eller vilka jag bör vända mig till angående de olika formerna av dokument de vill att man bifoga.

    • Milla : Jag tror att skolan i England som du söker till är van vid att sökande från utlandet fyller i blanketter på fel sätt och de borde kunna ha överseende med det; på den skolan kan det också finnas ngn som har i uppdrag att hjälpa de sökande - bl.a genom att förklara hur man fyller i blanketter på rätt sätt; fråga på den skolan som du söker till - är mitt råd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lily;
    kort svar på din fråga är - tyvärr, så kan inte vi heller hjälpa dig. Förklaring: att sätta sig in i alla detaljer kring studier utomlands i olika länder skulle ta lång tid och det också är "färsk vara" (man måste hålla sig á jour - kontinuerligt), men vem ska göra det utan att få betalt? Då ska man ha det som hobby eller om man är en glad pensionär som är beredd att jobba gratis.
    Universitets- och högskolerådet har följande "hjälp" till de som vill söka högre studier utomlands: studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier/aka-pa-egen-hand
    ******
    Det finns privata företag som förmedlar studier utomlands; ofta har de avtal med några universitet i ett eller i ett par länder - och studierna på just de universiteten kan de i så fall förmedla "gratis" (de tar betalt men inte från de sökande utan från universiteten); vill du ha annan hjälp som de inte kan ge gratis, måste du i så fall betala för deras tjänster. Hur bra (rätt, kvalificerad) hjälp du kan få där kan vi inte ta ansvar för... för det ligger utanför möjlighet för oss att påverka på ngt sätt.
    De som har (eller borde ha) kunskap inom det område som den här frågan ligger är:
    SYV-ar på IB-diploma program (utbildning som finns på ca 30 st. gymnasieskolor i Sverige); men deras uppdrag är att hjälpa elever som går på just deras skola... så ofta får man svar att "vi har full upp med egna elever".
    Kommuner kan ha ngn sort "internationell vägledare" men hittils hittade vi en - endast i Uppsala och hon har uppdrag att hjälpa de som är folkbokförda just i Uppsala.
    Arbetsförmedlingen hade förut AF UTLAND men de stängde den verksamheten för några år sedan.
    EURES-rådgivare finns men här har vi 2 problem: de hjälper söka Jobb och inte studier Och endast i EU-länderna. Du kan testa maila (på engelska) till [email protected] (detta med tanke på att ännu har inte Brexit inträffat...).
    Du kan också fråga på den Brittiska Ambassaden om de har ngn sort "utbildningsansvarig" eller om de kan hänvisa dig någonstans.
    Du kan också testa kontakta Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och Universitets- och högskolerådet och fråga vart de tycker du (och andra i din situation) bör vända sig.
    Hör gärna av dig sen och berätta hur det går!
    Lycka till
    Julia