Kimia
    Alltså att ha A & B betyg på vårdämnen,för att komma in på läkarprogrammet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Nej, Kimia, det är inte ett måste att ha betyg i vårdämnen över huvudet taget för att bli behörig till Läkarutbildningen.
    Du behöver grundläggande behörighet och särskild behörighet och det är Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Sedan vilket program du läste på gymnasiet - om det är Vård/Omsorg eller ett annat program har ingen betydelse.
    De flesta som söker läkarutbildningen går Naturvetenskapsprogrammet och har över huvudet taget inga betyg i Vårdämnena.
    De är tuff konkurrens om platserna på läkarprogrammet. Det räcker inte med alla A-betyg i alla ämnen om man vill komma in på betyg. Man är tvungen även ha läst kurser för Meritpoäng och ha bra betyg i dem också.
    Ett annat alternativ är att bli behörig /och för det räcker det med E betyg/ och sedan göra Högskoleprovet och hoppas att resultatet räcker. Det krävs mycket högt resultat på HP i detta fallet.

    Mvh
    Anna SYV