Alexandra

    Jag har nu gått 1 år Spelgrafik och två år El och Energi med data som inriktning det andra året. Jag vet fortfarande inte vad jag vill jobba med och det känns som jag inte är ett dugg närmare svaret än när ja gick i högstadiet. Gick spel för att jag följde en kompis dit och gillar att rita ibland, fortsatte fast hon försvann och jag bytte sen för att jag inte såg nån framtid i det. Valde el för att min pappa sa det var bra för jobb. Tog sen inriktning data i tvåan i hopp om att de skulle bli bättre. Jag hatar det här programmet, det känns som att IT är något man måste ha ett aktivt intesse för för att kunna studera. Det enda jag tycker är kul är att löda, vilket är en ganska liten del i utbildningen. Att löda kretskort är nåt som är kul och som jag faktiskt är bra på, eftersom jag gillar pyssel och sånt pilligt. Finns de jobb/utbildning som är mest lödning? Eller allmänt pyssel-saker. Jag orkar inte med ett till år av programmering och väldigt mycket nätverksteknik (vilket är jobbigast och tråkigast). Jag vill inte slösa mer år.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    kan yrken som elmontör>>svetsare>> eller finmekaniker>> vara intressanta för dig, tro?

    Eller kanske bilelektriker>>?

    Ett helt annat alternativ som jag vill att du tittar på är FT, transport>> - där du kan ta körkort. Korkört kan vara bra att ha, oavsett vad man ska jobba med. Och det är besvärligt och framförsllt dyrt att ta körkort. På inriktningen Transport på Fordons- och transportprogrammet kan man ta körkort för personbil, buss och/eller lastbil, truck och andra typer av fordon.

    Är du nu i slutet av åk2? Du kan fortfarande söka om till åk1 och börja om på nytt... på ett nytt gymnasieprogram.

    Du kan också "traggla dig igenom" tredje året nästa år - välj i så fall så många "allmänna kurser" du kan som inte har med el- och dator att göra /fast det finns ju många obligatoriska kurser/  - men om du pratar med syv på din skola om att du förstår att du inte kommer att få Examensbevis, utan endast Studiebevis ... och att du vill välja bort obligatoriska kurser och läsa andra kurser i stället... så kanske det går.

    Sedan tar du alla de godkända betygen i de enskilda kurserna till SYV på komvux på våren 2018 - och gör planering inför studier på komvux - mot Examensbevis från komvux. Det är friare att sätta ihop kurser till examensbevis på komvux, än på gymnasiet.

    ^^^^^^^^^^^^^

    Ännu ett alternativ är att du söker nu direkt - till några olika folkhögskolor. Du är 18 år och är tillräckligt gammal för att läsa på en folkhögskola>>.

    ^^^^^^^^^^^^^

    Du kan också söka jobb. Får du jobb (vilket jobb som helst) kan du hoppa av gymnasiet och jobba tills du sedan vet vad du vill göra framöver. Arbetslivserfarenhet och lön samt referenser från en arbetsplats är alltid mycket bra att ha! :)

    Men skriv inte av dig från gymnasiet innan du vet att du fick jobb eller att du fick en annan studieplats - t.ex på en annan gymnasial utbildning eller på en folkhögskoleutbildnig.

    Ang. hitta ett jobb där man i huvudsak ska löda... kan bli svårt. Prata gärna med dina lärare om det, fråga om råd. Vänd dig också till arbetsförmedlare och fråga vad de tror om arbetsmöjigheter för en lödare.

    Annat "pyssligt" arbete är >>olika sorters hantverk: problemet är att det kan bli svårt att försörja sig.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra, det är aldrig "för sent". De kunskaper, erfarenheter & betyg som du redan har kan inte någon ta ifrån dig.

    Se exempel på några pyssliga yrken - tapetserare>>, okularist>> och juvelfattare>.