Matilda
    Hej!
    Jag har nu börjat tänka på gymnasieval och så och jag har ingen aning om vad jag vill. Från början var jag helt säker på att jag skulle bli läkare. Men under det senaste halvåret har jag även börjat tänka på att bli arkitekt eller psykolog, men det är osäkert.

    Jag vill verkligen bli läkare men problemet är att no ämnena, förutom biologi, och matte inte är mina bästa ämnen. Jag tycker att det är jätteintressant och läsa och lyssna om det, men jag verkligen hatar att laborera.. Och matematiken är sådär, det har gått bättre och jag har varit duktig på det men på bara en vecka började det gå utför och nu tycker jag mest att det är jobbigt. Så, jag tror inte att NA programmet är något för mig även om jag verkligen, verkligen vill bli läkare..

    Sen vet jag inte om jag verkligen vill bli arkitekt eller psykolog.. jag vill vara säker på att jag har valt rätt jobb liksom. Så jag började istället tänka på vad som intresserar mig och vad som är mina starka sidor, om man säger så. Jag tycker om att skriva, rita/måla och läsa och jag tycker det är intressant med historia och religion. Mina favoritämnen i skolan är sv, eng, bild och nästan alla SO ämnena. Jag tycker också om b-språket men inte liks mycket. Jag har högt betyg i alla språkämnena och i de flesta so ämnena. Och då tänkte jag att Humanistiska programmet med inriktningen kultur skulle passa mig, så jag läste lite om det och tänkte att det verkade jättebra och passade mig. Men jag började, såklart, fundera på vilka jobb man kan vidareutbilda sig till efter studenten. Och de yrkena passade inte alls mig, det enda jag kunde tänka mig var psykolog.

    Jag vet inte längre vad jag vill, det enda jag vet är att jag vill gå ett högskoleförberedande program, samt få ett bra och välbetalt jobb som passar mig. Jag vet inte om jag ska välja det som intresserar mig eller om jag ska välja NA och jobba ihjäl mig med skolarbete, för jag har hört att det är en tuff linje, och det blir bara jobbigare om man tycker att de ämnena är jobbiga.. Eller om jag ska gå något helt annat. Jag blir helt, vad ska man säga, tokig av det här. Det är det enda jag kan tänka på. Så, min fråga är, hur ska jag tänka kring valet av linje?

    Det blev en ganska lång text men jag behöver verkligen hjälp med det här!

    //Matilda

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är väl jättebra att du börjar fundera men ofta så blir det att man funderar för långt fram över saker som man omöjligt kan veta redan nu.

    Lite tips; Om du inte kan tänka långsiktigt för flera, flera år framåt och inom vilket yrke du vill jobba inom även om du har ett par alternativ just nu så är det bästa nog att fundera mer kortsiktigt över vad du skulle kunna tänka dig att plugga dessa tre år framöver. Du behöver liksom inte välja för livet. Du kanske väljer att göra eller plugga något helt annat efter gymnasiet - det är vanligt och inte konstigt alls eftersom man förändras ju äldre man blir, får andra intressen och erfarenheter som påverkar hur man väljer.

    Det viktiga kan dock vara att gå klart gymnasiet med så bra betyg som möjligt - då har du förhoppningsvis så pass mycket kunskap att du kan utföra ett yrke eller gå vidare till någon eftergymnasial utbildning som du väljer då - inte nu.

    Det som är viktigt är att man klarar av programmet och att det känns intressant medan man läser - inte bara för att det kanske, eventuellt är nyttigt för dig i framtiden - som du funderar när det gäller Natur. Men om du tycker det blir för svårt och får en massa F så är både nyttan och nöjet borta - eller hur? Så fundera ordentligt på vad du gillar just nu och vad du realistiskt kommer klara av innan du väljer och jag tycker att du redogör väl för vad du faktiskt är intresserad av och vad du skulle klara av på gymnaset på ett bra sätt.

    /Lena, Syv