jarin
    Hejsan
    jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor och tänker väldigt mycket på det.jag söker på nätet och har fått råd och tips från kompisar.Jag vill bli något fast vet inte vad.Hur ska jag göra ?
    Jag tänker på att bli läkare fast, kan man har 288 poäng ? jag är jätte rädd.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår att stressen sätter in - jättejobbigt! Men det är helt normalt att inte veta vad man vill bli eller satsa på när man bara är fjorton - så snälla du - stressa inte, då får du tunnelseende och själva stressen gör att du inte kan tänka. Helt onödigt bortkastad känsla!

    Fundera istället på var du är här och nu. Vad du tycker skulle vara kul och plugga på gymnasiet i tre år - inte längre. Gymnasiet brukar funka bra om du går något som du känner lust inför och som du tror att du klarar av på ett bra sätt. Vad man vill av sitt liv brukar komma med tiden- med olika erfarenheter, människor man träffar. Man kan komma på mycket här i livet som man vill men i olika omgångar.

    Så lev här och nu - var öppen inför olika idéer, tankar, drömmar men bli inte stressad över att du inte hittar ditt mål på en gång - det är sällan någon som gör. Skaffa dig istället olika erfarenheter, möt människor, ha kul på gymnasiet och lär mycket med öppet sinne - då brukar oanade vägar öppna sig. Lycka till!/Lena, Syv