Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Om det är osäkert: om eleven blir behörig till gymnaisets nationella program eller inte (i detta fallet pga kanske hen får F i matte på våren i åk9) då är rekommendationen att söka både alternativen för Behöriga och för Obehöriga - i samma gymnasieansökan.

    Sista dag i omvalsperioden för Stockholms län är 16 maj 2016. Vi rekommenderar att "blanda" de utbildningar som finns på de nationella programmen och de utbilndinar som finns på IM, introduktionsprogrammen>>

    T.ex kan gymnasieansökan se ut så här:

    1. Vård- och omsorgsprogrammet>> på "en viss gymnasieskola"

    2. Restaurang- och livsmedelsprogrammet>> - på samma eller på en annan gymnasieskola

    3. något annat nationellt gymnasieprogramvilken som helst gymnasieskola>>

    4. IM, Programinriktat individuellt val>>

    5. IM, Yrkesintroduktion>>

    6. IM, Preparand>>

    På så sätt i fall eleven blir behörig, konkurrerar hen om plats på sina första tre (i exemplet ovan) alternativen och i fall hen inte blir behörig, konkurrerar hen om plats på alternativen 4, 5 och 6.

    Högst upp bör man ha det alternativet som man är mest sugen på och i exemplet ovan är det alternativen nr.1 och nr.4 (dvs av de alternativen på IM, introduktionsprogrammen>> bör man ha "favoritalternativet" högst upp bland alternativ för obehöriga. På så sätt garderar man sig och står inte utan giltiga alternativ, oavsett om man blir behörig eller ej.

    Vi får givetvis hoppas på att eleven blir behörig och sedan också kommer in på sitt första alternativ i gymnasievalet!

    Hälsningar

    Mikael SYV