Erik
    Hej kära SYV. Det är så att jag tidigare gick bygg och anläggning på en annan skola och sedan böt jag till ekonomi där jag går nu. Jag gillar min klass mycket mer på ekonomilinjen än på bygglinjen men jag vet inte om jag kommer orka med att plugga ca 3 år ekonomi och sen behöva plugga vidare för att sedan ha en utbildning att stå på. Känner att det skulle vara skönt att tjäna pengar direkt när jag fyller 18 osv. Har även svår med ämnena på ekonomilinjen men jag hänger med i bakkant. Hur ska jag göra? Byter jag till bygg nu så finns det ingen återvändo.. Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    det finns tyvärr inte ett enkelt svar typ "gör så här" - som jag kan ge dig.
    Jag förstår att det inte är lätt att bestämma sig när någonting är bra här och någonting annat är bra - där... och du vill så klart både trivas och klara av kurserna.

    Tänker dock på att det finns många fler alternativ än att bara Ekonomi och Bygg-programmet. Det är t.ex brist på utbildade kockar. Du är fortfarande 16 år och kan mycket väl söka till Restaurang/livsmedelsprogrammet och bli Kock, Bagare, Konditor eller ngt. annat inom matlagningen... kanske. Nu vet jag inte om du har intresse för det, ... jag bara vill peka på olika möjligheter. Mitt förslag är att du gör så här

    1. ta reda på när du kan som senast söka om till åk1 (omvalsperioden i ditt län<< - när slutar den)?

    2. titta på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se och se om du kan bli intresserad av ngt annat än bygg eller ekonomiyrken

    3. utifrån det yrket som du väljer - väljer man sedan vilket gymnasieprogram som är mest passande

    4. gör en ansökan till åk1 /det påverkar inte dina nuvarande studier/ - du kan fortsätta på ekonomi eller byta till bygg och ändå söka till åk1 till hösten 2017; helt oberoende av varandra processer... :)

    5. när det kommer antagningsbesked om en ny ansökan till åk1, och det är kring midsommar... först då måste du i så fall bestämma dig - om du vill börja om från åk1 på nytt.

    För övrigt, så förstår jag att det kan vara mycket svårt att bestämma sig när man både vill trivas och klara av kurserna och samtidigt ha möjlighet att börja jobba snarast möjligt. Det är inte alltid lätt att hitta en sådan kombination. I mångt och mycket handlar det också om tur.... att ha turen att hitta rätt plats - på utbildningen och sedan även i arbetslivet. Om det vore så väl att vi, SYV-ar, kunde med hjälp av några tester eller andra metoder med säkerhet säga att "gör si och så så blir det jättebra och du kommer att trivas, garanterat få jobb och tjäna mycket pengar". :) Men så är det tyvärr inte... vilket jag beklagar.

    Fundera lite på mitt förslag om ansökan till åk1 och återkom gärna, så får vi fundera vidare tillsammans!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA