Alice
    Hej, jag vet inte vad jag ska göra efter gymnasiet. Går tredje året samhälle inriktning samhälle nu och har väl ett genomsnittligt B i betyg. Har ingen aning om vad jag vill jobba med och hade samma problem när jag skulle välja gymnasium; jag visste inte vad jag skulle välja.

    Vet att jag inte skulle vilja fortsätta fördjupa mig i samhälle och mycket annat intresserar mig inte. Är intresserad av historia (men inget jag tror jag vill jobba med i framtiden) och natur-ämnena biologi och kemi, men inte av fysik eller matte. Matte har jag varit ok på, fått C i 1b och 2b, men läser matte 3b nu och det känns inte bra - klarar mig precis. Oroar mig också för att naturämnena är för svåra för mig, har hört av dem som gick natur men de kanske skrämmer upp en...

    Har funderat på att ta ett naturbasår eller kanske jobba ett år och fundera på saken och tjäna pengar. Finns det andra alternativ/möjligheter/utbildningar? Var kan man studera naturbasår i Stockholms området?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    "naturbasår" kan man läsa på många olika ställen: på Komvux, på folkhögskolorna (du får söka till alla folkhögskolor i hela Sverige) eller inom högskola/universitet. utbildningsutbud för högskoleutbildningar med start ht-19 fastställs till mitten på mars 2019 då ansökningsperiod börjar. Då kommer alla sökbara högskoleutbildningar dyka upp på www.antagning.se och så ska man kunna söka dem till mitten på april.

    Att jobba, tjäna pengar och skaffa sig arbetslivserfarenhet är också ett mycket bra alternativ.

    Förutom utbildningar på komvux, folkhögskolorna, högskolor/universitet, finns även KKU och Yrkeshögskola.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - och förhoppningsvis "fastnar" du för ngt av dem.

    Bra att söka jobb och flera olika utbildningar samtidigt; skulle du både få ett eller flera jobberbjudanden och kommer in på en eller flera utbildningar - har du sedan flera valalternativ.