maya
    Hej, jag har ett jävligt jobbigt problem, vet inte vad jag ska göra.
    Har nyss börjat gymnasiet och är sjukt nöjd med skolan och lärarna, men jag hatar verkligen min klass, och de andra klasserna verkar inte vara så olika. Ungefär hälften i min klass är mellan 17 och 18, eftersom de gått introduktionsprogrammet och jag vill verkligen gå med folk i min egen ålder. Vissa av de som gått introduktionsprogrammet i min klass kan knappt svenska och jag trivs verkligen inte alls.
    Mitt största problem är dock att jag inte har betygen att byta till en annan skola, varit djupt deprimerad i många år och knappt varit i skolan, så har bara dryga 180 poäng. Vet verkligen inte vad jag ska göra? Misstrivs verkligen i min klass..

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, hrmm, ja, svårt för mig att hitta andra lösningar eftersom jag inte känner till dina lokala förhållanden, skolor, vilka alternativa program som finns för dig, om du kanske i sådana fall måste tänka om och byta program helt och hållet? Du borde boka tid med din Syv och diskutera detta och kanske även boka tid med kurator på skolan för att kunna hantera din situation om du upplever det så jobbigt..

    Ibland behöver man dock landa i sin klass om du förstår vad jag menar - förändringar är ibland svårt, gillar du dina lärare och din skola för övrigt kanske det är värt att ge klassen en chans - lära känna dina klasskamrater - ge dom lite tid. Hoppas det löser sig! /Lena, Syv