Vilma
    Jag har valt till samhällsvetenskapliga programmet med inriktning media. Jag tog det eftersom samhäll är en bred utbildning och jag inte har en aning om vad jag vill arbeta med i framtiden. Tycker att det är kul att fotografera och skriva men tror inte det är något jag skulle vilja arbeta med. Är trött på skolan och vill inte studera allt för länge så har tänkt göra omval och välja HA istället som är yrkesförberedande. Men har hört att de som arbetar i butik har dålig lön och har dåliga arbetstider. Så har börjat tveka på nu och har ingen aning alls om vad jag vill. Har 220 i poäng så känner mig ganska säker på att jag skulle kunna komma in på det mesta. Vad finns det för några möjligheter inom HA om man vill tjäna lite bättre men ändå inte studera i ca 7 år till? Finns det något annat program som skulle kunna passa mig?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ett yrkesprogram kan i och för sig vara ett bra alternativ om du dels är skoltrött och behöver mer variation än ett Samhällsprogram kan ge och dels om du har för avsikt att satsa ett par år i arbetslivet när du går ut gymnasiet. Ibland får man välja gymnasiet lite här och nu och kanske inte tänka så långt in i framtiden och bara välja av en nytta man kanske tror man har sen.

    Om man gillar handel och service och eventuellt jobba i butik med alla de olika sysslor som finns och göra där eller administrativ service som inköp, receptionist, helpdesk mm där så kan Handels bli jättekul! Går de bra på praktiken så kan man ha en chans till extrajobb - det har jag sett många exempel på. Eftersom ett yrkesprogram även är mer varierat och ofta bygger på praktiska ämnesområden så kan det också göra att man får motivationen tillbaka. Komplettera till en högskolebehörighet som man alltid kan få göra så har du en dubbel kompetens när du får din examen - en yrkeskompetens och en möjlighet att söka högskola. Vad tror du om det?

    Handelsbranschen är en bransch där man ofta jobbar sig uppåt - ibland med hjälp interna utbildnigar inom företaget eller av kortare yrkesutbildningar på t.ex en Yrkeshögskola.

    /Lena, Syv