B.
    Jag går samhällsvetenskapsprogrammet årskurs 1. Jag är rädd för att kan inte gå vidare. Jag är rädd för att kan inte klara engelska då får jag inte gymnasieexamen eller hur ? Hjälp mig snälla. Jag är verkligen rädd.
    Kan man få betyg på idrott om man kan inte simma ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin,
    enligt reglerna så kan man inte få gymnasieexamen utan godkänt betyg i Engelska 5.
    Kort och tydlig sammanfattning av krav på gymnasieexamen finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Ang. möjlighet att få godkänt betyg i kursen Idrott och hälsa 1 utan att kunna simma, bör du fråga din lärare i idrott. Om en elev inte kan lära sig simma pga t.ex. fobi för vatten - bör man skaffa sig intyg från psykolog. Då räknas det som funktionsnedsättning och bör inte påverka möjlighet att få godkänt betyg.
    Råder dig att prata med kurator, som kan vara till stor hjälp: kan råda dig vad som är bäst att göra i just din situation.

    Man kan gå vidare efter gymnasiet även utan examen: man kan söka jobb eller söka utbildningar som inte kräver gymnasieexamen. Exempel på utbildningar som inte kräver gymnasieexamen är yrkesutbildningar på komvux (till exempel - undersköterska, elektriker, truckförare, kock) och yrkeshögskoleutbildnignar, som egentligen kräver gymnasieexamen men det är ändå möjligt att komma in utan (i "fri kvot" - när sammantagen bedömning görs om personens möjlighet att klara utbildningen).

    Du kan bara göra ditt bästa och måste i så fall vara nöjd. Du kan inte åstadkomma ngt. som inte är möjligt. Om du inte kan klara av godkända betyg i Engelska och inte kan lära dig att simma - så är det så. Gör så mycket du kan i alla kurser. Prata med lärarna: förklara att du gör ditt bästa och be om hjälp. Sedan får man se vad resultatet blir.
    Du kan fundera på att söka om till nästa år- till åk1 på ett annat program. Det har du rätt till att göra. Vilket program skulle du i så fall velat söka till? Engelska 5 och Idrott och hälsa 1 är obligatoriska kurser på alla gymnasieprogram. Skillnaden är den att utan yrkesexamen så kan man ändå lättare få jobb än utan högskoleförberedande examen: detta pga man på ett yrkesprogram lär sig ett yrke och kan man laga mat, då kan man få jobb som kock (även utan examen) och om man kan mura, sätta kakel, tapetsera eller tillverka skor (skomakare - utbildning på Övriga hantverk på Hantverksprogrammet) - då kan man få jobb. Kanske börjar man med praktik (som Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med) och visar att man är duktig och får jobb sen. Som en duktig hantverkare kan man starta eget och bli sin egen arbetsgivare - det är ett exempel på hur man kan gå tillväga. Kika in på http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/
    Som sagt, alla är vi olika och har olika starka sidor, olika förmågor och möjligheter. Det gäller att hitta vad just du är duktig på och vad du vill lära dig och jobba med. Dina ambitioner och vilja kan dig väldigt långt men det finns begränsningar: du kan t.ex. inte bli polis om du inte kan simma; du kan inte bli lärare i engelska eller tolk (till engelska) - om du inte kan engelska tillräckligt bra. Men du kan många andra saker och kan lära dig många olika yrken.
    Mitt förslag är att du tittar igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och förhoppningsvis hittar du några som verkar vara intressanta för dig och där du ser möjligheter för just dig, med de förmågor och intressen som just du har.
    Återkom sedan så skall vi försöka tillsammans komma fram hur du kan nå fram till dina mål.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV *L* :-)
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Se in på www.yhguiden.se som är en jättebra sida! Där finns det alla yrkeshögskoleutbildningar och det är ganska generösa antagningsregler till dem, man kan komma in även utan gymnasieexamen. Jag har några goda bekanta som läser på en yrkeshögskoleutbildning utan att ha fått examen från gymnasiet. De är mycket nöjda och rekommenderar sina utbildningar: speditör, tandsköterska och djurvårdare. Det finns hopp om framtiden även för oss, som inte har examen från gymnasiet! yes! ;-)