Wilma
    Hej jag är en tjej som går i årskurs 9 med bra betyg. Jag vet verkligen inte vilket program jag ska gå, det börjar närma sig och hur mycket jag än söker på internet eller så så kommer jag inte fram till nånting. Jag har även läst i kataloger och frågat kompisar med jag kommer inte fram till ett program. Jag har 320 i meritvärde och därför känns det som att jag bör gå natur. Men jag undrar om jag kommer klara av det? Alla säger att natur har så mycket plugg så att man måste sitta 2h varje dag. Samtidigt har jag praktiserat på Tingsrätten och har också kollat lite mer på ekonomi inriktning juridik. Dock undrar jag vad själva ”ekonomi” delen är då man kan säga att jag är mer interesserad av natur ämnena än det jag tror är ”ekonomin på ekonomi programmet”. Jag undrar också hur det funkar att plugga vidare. Jag har hört att man kan göra det men aödrig fått information kring det. Konstar det pengar, i vilka städer kan man göra det, hur länge osv. Det är många känslor och jag blir mer och mer stressad för varje dag som går. Jag skulle verkligen upskatta ett bra svar :) Hur tycker ni att jag borde tänka och vilken linje passar mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval

    alla blåa ord i texten är Klickbara länkar; och du kommer vidare till mer info via dem.

    Om du är intresserad av Juridik - så finns det ett antal olika "juridiska yrken" - kika gärna på www.framtid.se/yrken/juridik - det det finns ca 30 yrkespresentationer;

    De flesta "jurdiska yrken" - kräver högskoleutbildning; men för att bli Paralegal>> - är det en Yrkeshögskoleutbildning man går (som är på 3-4 terminer, dvs upp till 2 år).
    Vill man bli "någon sort Jurist" - söker man Juristprogrammet på högskola/universitet som "går" på 4,5 år på heltid. Efter det tar man juristexamen. Men juristexamen kan man söka jobb direkt eller läsa vidare för att t.ex bli Åklarare, Advokat eller Domare.

    ***
    Ang. utbildning på gymnasiet - Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik - se gärna Programplan för EK>. Företagsekonomi 1, en 100 poängskurs, dvs en lika stor kurs som varje mattekurs, varje svensk eller engelska kurs... - är en Obligatorisk kurs på båda inriktningar, men för övrigt, behöver man inte läsa mer ekonomi om man går inriktning Juridik - för att det ej ingår några fler obligatoriska kurser i ekonomi - utan man kan inom programfördjupning välja att inte läsa ekonomi, utan läsa ngt. annat.
    ***
    Du funderar även över NA-programmet. Där läser man rätt så mycket matte i snabb takt; man läser också fysik, kemi och biologi - som obligatoriska kurser. Det är därför många tycker att det är svårt att krävs "mycket plugg"; men om man är studiebegåvad och har lätt för matte och NA-ämnena, så är det inte svårare att läsa än på ngt. annat program. Du skriver om 2 timmar "pluggande" om dagen... och jag vill svara så här: läser man på heltid och det gör man på gymnasiets nationella program, så är det 40 timmar/vecka som man ska ägna åt sina studier (lektioner + hemma-pluggande tillsammans). Det är i genomsnitt. Har man lätt för studier; har bra minne och bra studieteknik och är uppmärksam på lektionerna, kan man "komma undan" med färre plugg-timmar hemma, men annars så kan man plugga hur mycket som helst och ändå inte uppnå godkända betyg-t.ex om man har svårt för matte och NA-ämnena.
    Att man "måste" gå NA-programmet "bara för" att man har höga grundskolebetyg - är inte sant. Om det är så att du ej tänker plugga vidare inom Naturvetenskap, finns det ingen större anledning att söka till NA-programmet. :)

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se

    Åtekom sen och berätta hur tankarna går. Stressa inte för mycket över ditt gymnasieval. Du är mycket ung och kan ändra dig "tusen gånger om" innan du kommer in på en eftergymnasial utbilning ... du kanske t o m ska jobba inom ett yrke som idag ännu inte finns! :) Du kanske själv skapar ngt. nytt yrke för dig och som även andra kan ägna sig åt sen... ! :)
    Det som är viktigt är att du lär dig mycket för att skapa en bra kunskapsgrund "att stå på" + att du bibehåller din hälsa (både fysisk och psykisk hälsa) - för att kunna plugga och jobba i framtiden, i stället för att vara sjukskriven. Det är det viktigaste. Att lära sig mer både i skola och på egen hand, genom självstudier, kan man alltid göra sen.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA