Emelie
    Är en tjej här på 15 år. Ska snart välja gymnasium och jag har fastnat. Antingen så blir det hästskötare, men det finns inte så bra jobb tror jag. Jag har jobbat som servitris ibland då och då och gör det nu också bara typ 5 gånger var ett halvår eller så . Men jag kan ju servera folk osv på À la carte, julbord osv. Men jag vet inte vilket jag ska ta ? Också är jag väldigt intresserad av hästar, har ju själv en häst som jag har inridit själv. Jag kanske ska inrida hästar som jobb ? Eller? Jag vet inte . Snälla hjälp tack.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är ju jättebra att du faktiskt har två olika områden där du kan tänka dig en utbildning! Naturbruksprogrammet/häst eller Restaurang och Livsmedel och att du inom båda områden redan har en del vana kan vara väldigt bra och ge förutsättningar att du klarar programmen på ett bra sätt.

    Kom ihåg att du inte väljer för livet - det är för de närmaste tre åren du väljer. Läs på ordentligt om programmen - vilka kurser man går, gå på Öppna hus och mässor och prata med elever och lärare. Gå gärna en provdag om skolan erbjuder det - det kan hjälpa. /Lena, Syv
    • : Jo, vi ska ha en gymnasiemässa snart den 2 december. Men jag har funderat på en sak till! Det är att bli frisör, för jag älskar att hålla på med hår och göra olika uppsätningar och platta/styla håret. Har färgat mitt eget hår själv och så. Och det gick bra. Men jag är mest intresserad av häst, men då får jag vara beredd att bo nere i södra delarna av Sverige.