Jennifer
    Hej!
    Igår var jag på öppethus i värmdö, ville så gärna gå där men de visade det senaste antagningsbetyget och det lägsta var 277,5 och jag har 257,5 denna hösttermin då jag har höjt mig ganska mycket! Men jag känner att jag inte kommer lyckas få högre och komma in...
    Jag har panik nu för vet inte vilka bra gymnasium med ca 240-250 antagningspoäng det finns som har ekonomi ekonomi och ligger i Stockholm nära mig.

    Kan ni snälla hjälpa mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer!
    Det är inte alls säkert att Mtv /Meritvärde/ blir detsamma som förra året - det ändras och kan bli både högre och lägre.
    Vi rekommenderar att söka FLERA ALTERNATIV även i fall man skulle ha alla de högsta betygen - "om att i fall"... bra att ha back-up alternativ. Det är inte begränsat på antal alternativ & du kan söka många skolor i din gymnasieansökan.
    Om du skapar medlemsinloggning på www.gymnasieguiden.se eller om du redan har gjort det, får du mycket hjälp där - lätt att hitta skolor som har ett visst program och ligger i ett visst område till exempel.
    Jag skall ge dig förslag på några skolor som erbjuder det programmet & den inriktningen som du önskar:
    https://www.icloud.com/pages/AwBUCAESEGW6Vm8thB2IqkzjEOM2JrQaKWhlBkvUCKGYXeHUFtD_qEsszxkEuqjoJLqKYwzzoOpFSe70TbmcgNn9MCUCAQEEINemcmXiWfAnmEKMbWCrNGXB4SEHa9WHl86Qg1mcRgYo#Onsdagsmöte_141203
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rudbeck-2
    Jag tror det är de skolorna som är närmast till dig med "rätt utbildning", men, som sagt, du vet ju bäst exakt var i Sollentuna du bor och gå därför in på www.gymnasieguiden.se och på MITT VAL (det får du fram om du loggar in som medlem - du fick pappersmagasin Gymnasieguiden.se & Framtid.se och där i paketet fanns det även din kod) - men om du inte hittar den koden, går det att skapa inloggning i alla fall. Du kan få kod skickat till din epostadress.
    Tips: sök Ekonomiprogrammet /inriktn.Ekonomi/ på så många skolor som möjligt - i första hand söker du givetvis till den skolan, dit du vill komma in helst; Om du inte får plats på ditt första alternativ, står du då i RESERV på det och kan bli kallad från reserv under hela sommaren och även under augusti och till slutet på september till och med...
    Om du går SAMMA PROGRAM på en annan skola där du läser samma kurser - är det lätt att byta än om du skulle t.ex. läsa ett annat program på samma skola. Jag förstår att om just en viss SKOLA lockar, kan det vara svårt att inte söka alla sina alternativ på olika program på samma skola.
    Sedan är det så att skillnaden t.ex. mellan SA och EK är inte så stor som många tror. Genom val av kurser inom Programfördjupningar och individ.val kan du forma din utbildning åt ett visst håll - t.ex. inrikta din utbildning på SA åt Ekonomihållet.
    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig inför gymnasievalet!
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV