Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    för att på sikt kunna bli en Advokat>>, måste man först bli Jurist. då söker man efter gymnasiet till juristprogrammet; särskild behörighet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b; man kan alltså bli behörig på ett valfritt gymnasieprogram (lite svårare att bli det är på yrkesprogram och på Teknikprogrammet - detta pga man på de programmen läser för lite historia).
    Men för att bli "ingenjör" rekommenderas det i första hand TEKNIKPROGRAMMET.

    Å andra sidan, så är "ingenjör>>" - ett ganska vitt begrepp; man kan bli ingenjör på många olika utbildningar; det behöver inte vara på högskola/universitet; man kan t.ex läsa på yrkeshögskola - kika på yh-ingenjörsutbildningarna>>

    Läs gärna Blogg-inlägget på Framtid.se>> och tänk också på att dina intressen och mål i livet kan förändras; när du är 15 år behöver du inte och kanske inte heller kan bestämma dig - utan det går också bra att välja den utbildning på gymnasiet som man tror passar - i alla fall "just nu" och sedan ser man vad som händer och försöker korrigera/välja om/anpassa senare, när man bättre vet vad man vill.

    • : Om jag gå natur eftersom det är mcket bredare men just nu tycker att advokat är intressant men vill plugga utomlands vad gör jag då?
    • Anna : Menar du att du vill bli advokat utomlands? jobba utomlands? eller bara plugga utomlands?
    • Anna : Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/program/IB
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel, jag svarar nu på din kommentar. Som jag förstod din kommentar, så vill du plugga till advokat utomlands. Du skriver inte vad du sedan vill jobba som advokat.
    Saken är den att jurist-yrken är ganska mycket "landsspecifika"; lagar skiljer sig rätt mycket bland olika länder; även inom samma land, som t.ex USA - finns det dödsstraff i vissa stater, men inte i andra, t.ex. Är man behörig jurist i någon stat, är det inte alls säkert man får jobba i någon annan stat i USA; man får söka tillstånd till det; kanske måste man komplettera sin utbildning och kan få blankt Nej, dvs får inte jobba med juridik, beroende på att man har "fel utbildning".

    Det är ofta, oavsett yrke, fördelaktigt att ha utbildning från samma land där man senare vill jobba, men särskilt gäller det vissa yrken, som ex. Jurist-yrken; detta för att lagar och regler är rätt olika i olika länder. Det är kanske endast experter på Internationellt rätt och allmänna mänskliga rättigheter, som kan jobba i olika länder, oavsett var de gick sin utbildning.

    Om du vill studera på eftergymnasial nivå utomlands, rekommenderar jag läsa på IB-programmet på gymnasiet>>, och inte NA eller EK. Detta för att undervisning på IB är på engelska + att kraven är anpassade till de Internationella standarder; plus att personal på IB-skolorna har kännedom om utbildningar i olika länder, är vana att elever söker till Universitet utanför Sverige och kan hjälpa dem att hitta rätt utbildning och att göra sökan. Även Universitet utomlands känner till IB-diplom mycket bättre än utbildningar från "svenska program" och på så sätt är det många ggr lättare att komma in på universitetet utomlands med IB-diploma.