elev
    Hej!
    Det är så att jag ska börja termin 2 nu efter jullovet.Jag har skrivit ett antal tentor i staden jag studerar på.Men min utbildning är 3 år lång,men då det är tenta så måste jag vara där klockan 8.

    Så som det är så har jag inte läst så mycket på mitt program men har ändå upptäckt att tentorna är så tidiga på morgonen.
    Men jag undrar om ni på fråga syv vet något angående tentera på sin egen hemort.???

    Det är så att varje gång jag har tenta så vaknar jag klockan 3 och har att välja mellan antingen nattåg eller buss klockan 4.00 och är framme i min stad klockan 7 och jag tycker att det är så tidigt och jobbigt och blir oftast trött under provet.

    Jag undrar om ni på fråga syv vet något om man kan få särskilda skäl att tentera på sin egen hemort.Staden jag pluggar på är 2,5 timmar från där jag bor.

    Har ni några länkar eller vet ni något om det är ok att tentera på sin egna hemort?
    och vem man kan kontakta? Obs jag pluggar inte på distans! den sista tentan jag skrev så tog jag hotell för att kunna orka skriva tentan men det var rätt så dyrt.

    För vill liksom inte efter tre år få reda på att det var möjligt att tentera på min egna hemort,man vill liksom veta nu när man börjat i början om det är ok eller inte.

    Jag hoppas ni vet något om det! allt tips är bra,länkar eller vem man kan kontakta
    För hittar inte,har loggat in på Ladok och där så står det endast anmälan till tentan är öppen.... och inte att man kan välja sin egen hemort...
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,
    har du frågat de utbildningsansvariga på din utbildning om de kan låta dig skriva tentor på ngt. annat ställe än din skola?
    Det vi känner till är att man kan skriva tentor på Lärcentra - men de finns inte i alla städer. Se om det finns Lärcentra i din stad - sök info på nitus.se/hitta-ditt-larcentrum.
    Så vitt vi vet är det inte den studerandes rättighet att skriva tentor på andra ställen än den egna skolan, men om man läser på distans tillåter skolorna ofta att skriva på Lärcentra eller på ngt annat ställe - ex. på högskola/universitet /om det finns i din stad/.

    Eftersom du uppger att det är icke-distans du läser på - så är jag mycket tveksam till att din skola kommer vilja anstränga sig för att ordna möjlighet för dig att skriva tentor på andra ställen (det är rätt mycket jobb för skolan - då skolan måste först fatta beslut att du får skriva på andra ställen; sedan skicka iväg tenta på ett säkert sätt till Lärcentra eller till lärosäte (högskola/universitet); det kan också vara så att din skola måste i så fall betala till det stället där du skrivet tenta - pga skrivvakt måste ju få betalt och det kostar att administrera kring skrivningen).

    Sammanfattning
    Jag är mycket tveksam till att du skulle få ett positivt svar, men jag tycker du bör fråga på din skola; om Lärcentra finns i din stad (där du vill skriva) är det ett bra argument, som du kan framföra.

    Lycka till!
    Julia syv