Lena

    Hej jag går nu i Åk 8 och bor på Åland jag skulle gärna vilja komma in på ett gymnasie i Sverige då jag förhoppningsvis slutar 9:an med fina betyg. Men gymnasiumet måste vara ett internat och ha de utbildningar som behövs för vidare studier till veterinär på Svenska naturbruksskolan. Det får gärna finnas extra idrott i ridsport och får även gärna vara rätt nära Stockholm ( inte i Göteborg ) men detta är inga måsten. Jag kommer ju från Åland som hör till Finland så det får gärna vara ett gymnasium som tar in elever gämnlikt från alla olika platser. Jag har själv inte hittat ett liknande gymnasium men som sagt är de enda kraven internat och förberedande högskoleutbildning. Tack för eventuella tips mvh!?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,
    utbildningsutbud och möjligheter till boende är inte konstanta, de förändras. Vi vet nu vad som kommer att erbjudas för gymnasister hösten 2018, inte hösten 2019.
    Du är ett år "för tidigt" ute. :)

    Skickar en lista (där alla blåa ord är klickbara länkar) - på en gymnasieskolor som till elever i åk1 från hösten 2018 erbjuder Internat eller Elevboende : www.fragasyv.se/info/elevboende-gymnasieskolor - men om det blir fler eller färre gymnasieskolor från hösten 2019 som har Internat, vet vi ännu inte.

    Vill man i Sverige redan på gymnasiet bli behörig till högskoleutbildning Veterinär - rekommenderar vi >> Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap.

    Idag finns det ca 80 gymnasieskolor i Stockholms län som erbjuder NA, naturvetenskap >>.