Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rebecca,

    alla ungdomar fram t o m det året de fyller 19 år har rätt att söka om till åk1 på gymnasiet, men då får man inte ha avslutat ett gymnasial utbildning innan dess. Dvs om du till sommaren går ut åk3 på gymnasiet, kommer du inte få börja på gymnasiet hösten 2017, men då kan du i stället söka till komvux eller om du hinner fylla 18 år tills dess även till en Folkhögskola.

    Läsa in gymnasial kompetens inklusive de kurser som krävs för Särskild behörighet till Veterinärprogrammet kan man på ungdomsgymnasiet, på komvux eller på en folkhögskola. Ännu ett alternativ är att skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.

    Om du nu tilll sommaren får Examensbevis, kommer du att ha Grundläggande behörighet för högskolestudier. För särskild behörighet till just Veterinärprogrammet behöver du godkända betyg i fysik2, kemi2, bioIogi2 och matematik4.

    Det är inte omöjIigt att bIi behörig & komma in på Veterinärprogrammet. Dock kan det ta tid. Du kommer att behöva läsa ca ett läsår på komvux eller på en folkhögskola på heItid för att skaffa dig "rätt behörighet".

    Andra alternativ:
    - du kan försöka nu på en gång byta till naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap (men et kan bIi svårt att hitta någon skola som är beredd att ta in en elev så sent på läsåret);

    - du kan hoppa av gymnasiet innan läsåret är slut och söka om tilll åk1 på NA, naturvetenskap och gå om 3 år från hösten 2017, om du kommer in på NA-programmet (du konkurrerar om pIats på gymnasiet med dina "gamIa" grundskoIebetyg).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    L. :)

    Liselotte