Studie och Yrkesvägledare

    Jag undrar över Veterinärmedicin/veterinärsutbildning i Danmark. Vad är antagningspoängen. Står att man ska ha minst 6. Men hur ska jag veta vad 6 är i Sverige och 20.00 poäng från Sverige är i Danmark. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. //m

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Monica,

    vänd dig gärna till Östersund Direkt, se info på oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark/universitet-och-hogskola och om du inte hittar svar på just din fråga, kontakta de som jobbar med webbplatsen och se om de kan svara eller hänvisa dig till rätt ställe.
    Tyvärr är det så att vi på FRåGA SYV inte har egna experter på studier utomlands. Det finns väldigt många olika länder där svenskarna vill studera och varje land har egna regler och betygssystem mm. Det är önskvärt att experterna skulle finnas som kan svara på den typen av frågor som du ställer och många andra vill också ha hjälp med, men så vitt vi vet så finns det tyvärr inte någon bra samordning kring det, utan de svenskarna som vill läsa utomlands får (efter bästa förmåga) leta info "överallt".
    De tips jag kan ge är att du/ni vänder er till Ambassaden av Danmark i Stockholm; förhoppningsvis har de ngn utbildningsansvarig eller kan hänvisa rätt.
    Vidare tror jag att SYV-ar på gymnasieskolorna i Skåne brukar få den typen av frågor (just om högre utbildning i Danmark) pga närheten (bl.a via Öresundsbron). Det är mycket möjligt att flera SYV-ar på gymnasieskolorna kan rätt mycket om högre utbildning i Danmark och kan jämföra och svara, men deras uppdrag är att hjälpa elever på sin egen skola. De har inte tid inom sin tjänst besvara frågor från allmänheten.
    Det finns också EURES-rådgivare vars uppdrag är att hjälpa till med rörlighet på arbetsmarknaden mellan EU-länderna. Dock är det när man söker jobb, inte studier, som deras uppdrag "träder i kraft". Men man kan testa och se om de kan hjälpa till även med frågor om studier. E-post adresser: [email protected] --- [email protected] och [email protected] - där enl.vår uppgift går bra att skriva frågan på svenska.

    Annars så kan jag ge följande råd: att skaffa sig den behörigheten som krävs för veterinärprogrammet i Sverige, t.ex examensbevis från gymnasiet och i följande kurserna ha godkända betyg (men helst så höga betyg som möjigt): Engelska 6, Svenska 2 och 3 samt Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.
    Det är bra att läsa mer engelska, alltså även eng 7 och mer matte, alltså matte 5 eller matte specialisering samt även läsa mer Fysik, alltså Fysik 3 och/eller kursen Naturvet.specialisering.
    Min gissning är att antagningsgränserna varierar även i Danmark, så mer eller minder höga meriter kan ge plats på utbildningar (jämfört med tidigare).