Debbie
    Jag funderar att byta från samhälls till estet och undrar vilka ämnen jag kommer att förlora eftersom att det känns som ett väldigt riskfullt val att ta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Debbie,
    du skriver inte vilket år på gymnasiet du läser nu. Den största chansen, som jag bedömer det, att byta blir om du byter från åk2 i SA till åk1 i ES. Du skriver inte heller vad du vill göra efter gymnasiet. Med mer info- kan jag ge dig ett bättre svar!

    Det finns ingen automatisk rättighet att byta program.
    Rektor på den "mottagande skolan" måste svara på frågan om det finns plats. Även om plats finns, behöver inte rektor bevilja en elev att byta. Det är extra jobb för lärarna och övrig skolpersonal att ta hand om en elev som tillkommer mitt i utbildningen och detta oavsett om du byter i mitten av läsåret eller under sommarlovet.
    Det är stor skillnad om man byter till en annan skola men till samma program. Då har man läst samma kurser på en annan skola.
    I ditt fall när du har läst andra kurser, är det inte alls säkert att du kan byta.

    Det som du har rätt att göra är att söka till åk1 nästa årsantagning och börja om hela gymnasieutbildning i fall du kommer in. Du konkurrerar då på samma villkor med dina "gamla" grundskolebetyg. Dina konkurrenter blir de elever som idag går i "nian". För att söka på nytt be SYV på din skola om hjälp eller kontakta ditt Antagningskansli. Om du berättar var du bor, kan jag skicka kontaktuppgifterna till just ditt Antagningskansli.

    Angående försöka byta: du kan fråga rektor på Estetiska programmet om det finns plats. Om plats finns kan du fråga om det i princip skulle vara möjligt för dig att byta. Om du får ett positivt svar på det, ber du att boka tid hos SYV på Estetiska programmet för att försöka göra en Studieplanering. Troligtvis behöver rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program för dig för att du skulle kunna ta ut gymnasieexamen från Estetiska programmet. Rektors rätt att individuellt anpassa Estetiska programmet begränsas med följande regler:
    1. din utbildning måste kunna "härledas" till Estetiska programmet
    2. följande kurser MÅSTE finnas med i din gymnasieexamen: Engelska 5 och 6, Historia 1b och 2b-kultur, Idrott och hälsa 1, Matematik 1b, Naturkunskap 1b, Religionskunskap 1, Samhällskunskap 1b, Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3.

    Du skriver inte till vilken inriktning på Estetiska programmet du vill byta. Jag tror att det är lättast att byta till Estetik och media.
    Av de kurserna som måste finnas med för att kunna ta ut gymnasieexamen är det inte så stor skillnad mellan SA och ES. Det är Matte 2b på SA som man inte läser på ES. På ES läser man Historia 2b, som inte läses på SA. Det är bara den skillnaden som är avgörande (på det sättet att alla de kurserna måste vara med, för att annars kan man inte få gymnasieexamen utan bara Studiebevis, ett Intyg som inte ger grundläggande behörighet för högskolestudier).

    Du skriver inte varför du vill byta. Om du återkommer med den uppgiften samt berättar var i landet du bor, kan jag ge dig ett mer anpassat svar.
    I vilket fall, så är det rektor på Estetiska programmet som fattar beslut ang. bevilja dig att komma in. Att sluta på SA kan du alltid göra (om dina vårdnadshavare går med på det; du är inte myndig om deras samtycke krävs). Från den dagen du blir 18 år, kan du fatta beslut utan att tillfråga dina vårdnadshavare.

    Det är inte alls farligt att skicka en fråga till rektor på ES - även om du får svar att du får byta, kan du sedan avstå. Ingen kan tvinga en elev att byta program om hen inte vill.
    I fall du får svar att det är full kan du inte byta till just Estetiska programmet och då kan du fundera på någon annan lösning. Jag vet inte om du bor i en stor stad med många olika gymnasieskolor eller i en liten stad med bara en Estetisk utbildning.
    Mitt råd är att du kontaktar alla de ES som finns på pendlingsavstånd.

    Önskar dig det bästa & stort Lycka till!
    Anna SYV