Adam

    Hej! Om jag till exempel har fått underkänt på en kurs som är på 100 poäng och planerar att studera på komvux, måste jag då "matcha" poängen jag förlorat med att då studera en kurs på 100 poäng eller funkar det lika bra att studera en mindre kurs på 50 för att bara höja snitt betyget (om jag ändå har examen)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    i slutet av år 3 på gymnasiet kan man få ut Olika typer av dokument och då gäller olika regler:

    - om du har Examensbevis med F i en kurs, då måste du få högre betyg i samma kurs i vilken du har F. Undantag - ämnet Matematik där man kan ha betygen i  "fel spår": t.ex om man har F i matematik 2c, kan man räkna in betyget i matematik 2b eller 2a i stället (och det är lättare att få högre betyg i a-spåret).
    Även om man inte har några F i sitt examensbevis, men vill höja sitt jämförelsetal/meritvärde kan man skaffa sig mattebetygen i ett "lättare spår", exempelvis i matematik 3b för att "ersätta" betyget i matte 3c.
    Vad gäller alla andra ämnen och kurser, så är det i samma kurs som du måste få högre betyg för att ditt F som finns i examensbeviset skulle "försvinna".
    I självaste dokumentet EXAMENSBEVIS kommer ändå inget att ändras, men det högre betyget kommer räknas in i stället för lägre betyg i samma kurs. Det nya betyget kommer du ha på ett annat dokument och skickar examensbevis tillsammans med det andra dokumentet (Utdrag från betygskatalogen).

    - om du har fått Studiebevis, då bör du på komvux göra planering tillsammans med SYV - planering mot examensbevis.

    Om du svarar angående vilken kurs du fick F i (i fall du ha Studiebevis) och vilket program och vilken inriktning du läste på gymnasiet kan vi förhoppningsvis ge ett bättre svar; för att vissa kurser är obligatoriska att ta in i examensbevis. Utan att veta vilken kurs det gäller och om du har examensbevis eller studiebevis, går det inte att ge ett konkret svar som skulle gälla just din situation. Vänd dig därför till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, är mitt råd.

    Vänligen
    Julia SYV

    • :

      Jag menar ej en prövning utan, om jag har en kurs från gymnasiet med lågt betyg, kan jag då välja att läsa vilken kurs som helst jag kanske är bättre på som inte har något med min utbildning på gymnasiet att göra? utan jag läser den för att höja snitt värdet, och för att jag senare vilja byta ut den kursen med lågt betyg på - jag vill söka mig in som civilekonom i universitetet där fysik inte är behörighets viktig kan jag då byta ut den mot till exempel geografi som inte heller är viktig men jag kanske har mer kunskaper än fysik i? Funkar det att göra på detta sätt? Eller är det ända sättet jag kan höja mitt snitt att plugga upp genom kurser i min utbildning?(Jag tänker att det borde gå byta ut mot andra kurser eftersom ingenting jag byter ut är behörighets viktig, men ingenting jag byter in är det heller, så därför är det inte en behörighetskomplettering). hoppas du förstår min fråga.

    • Milla :

      Viktigt att veta om du har Examensbevis (eller Studiebevis). Det uppger du tyvärr inte, och då går det inte att svara på din fråga. I Examensbeviset får ingenting ändras.
      Om du däremot har Studiebevis, gör du studieplanering tillsammans med SYV på komvux. Om du svarar ang. om du har examensbevis eller studiebevis kan vi förhoppningsvis ge bättre svar.

    • : Hej, Jag har examensbevis, det menas att det ända sättet att höja merit värdet vore att plugga upp alla redan existerande kurser?.
    • Milla : Eftersom i examensbeviset får inget ändras, så måste du plugga upp betygen i de kurser som finns med i examensbeviset. Du kan också se om hur många meritpoäng du har (du kan ha dem om du har godkända betyg i engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller högre kurser i matematik). Om du inte max meritpoäng, kan du försöka få betyg i kurser som ger dig meritpoäng.
    • :

      Är det möjligt att då ansöka att studera upp kurser i komvux(man redan fått godkänt på och icke godkänt) eller omfattas det som prövning? känner att det kan vara lättare att plugga genom komvux, där det finns lärare än att plugga på egen hand

      En annan fråga är om jag kan välja att studera ma1a och ma2a och byta bort mina godkända betyg i ma1c och ma2c (men behålla mitt ma3c eftersom det är behörighets viktigt på civilekonom programmet) matematik i  a-spåret är som sagt lättare

    • Julia : På nivå 3 kan du ha godkänt betyg i matematik 3b och det kommer ge dig särskild behörighet till civilekonomprogrammet. Du kan alltså räkna in betyget i matte 3b (i stället för 3c) om du får högre betyg i matte 3b. ... Alla får söka till komvux men om man får plats eller inte - får du svar från komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Läs alla kommentarer