Alexandra

    Hej! Jag funderar på att studera steriltekniker på YH nästa år. Min fundering är som sådan; finns det möjlighet för vidare utveckling inom det yrket sen när man har jobbat ett par år? Då tänker jag inte på undersköterska som jag vet kan vara nära kopplat utan gärna något annat.

    • Ludmila : Steriltekniker är en egen yrkeskategori och det finns ingen särskild påbyggnadsutbildning inom området. Utbildningen ger en bra grund inom bla. vårdhygien, rengöring/ desinfektion, sterilisering osv.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    Det vi på FRåGA SYV vet om yrket Steriltekniker berättar vi om på Framtid.se/steriltekniker
    Vad jag kan tänka mig kring fortbildning är att Arbetsgivare borde kunna erbjuda nödvändig fortbildning - alltså när man är yrkesverksam borde man kunna få tillgång till kompetenshöjning/kunskapsutveckling via sin arbetsgivare. Det är, alltså, inte säkert att det finns eller kommer finnas någon "ordinarie" påbyggnadsutbildning för utbildade Steriltekniker. De som ger utbildning till Steriltekniker (som finns inom yrkeshögskola) kan kanske svara på frågan om de har info om ngn specifik påbyggnadsutbildning. Så du får gärna fråga personal som jobbar på yrkeshögskoleutb.till-steriltekniker.

    • : Ja, precis jag tänkte främst på när man är yrkesverksam redan. Men det kanske är arbetsgivare som har bättre koll på den frågan. Tack ändå!
    • Anna : Ja, precis. Fråga arbetsgivare. Du får gärna berätta sedan för oss vad du fick för svar. Lycka till!