Mohammed
    Eftersom Tandläkare har högre antagninspoäng än Tandhygiensit i Högskoleprovet så tänkte jag söka in i Tandhygienistutbildningen genom Högskoleprovet och sen efter att ha läst klart tandhygienistutbildningen vill jag vidareutbilda mig till Tandläkare. Kan jag göra det och hur gör man det? Om ni har tips skulle jag absolut ta emot de!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    tyvärr så går det inte göra så som du föreslår eller önskar.

    I Sveige, så som reglerna är nu, måste man komma in på tandläkarprogrammet på "vanligt sätt"; även om man är utbildad tandhygienist eller en annan högskoleutbildning, så måste man ändå konkurrera med sina gymnasiala betyg eller med resultatet av högskoleprovet om plats på tandläkarprogrammet.
    Sedan, om man blir antagen till tandläkarprogrammet, kan det hända att man kan få vissa delar av en annan, tidigare utbildning, "tillgodoräknat" och man kan i så fall hoppa över vissa delar av tandläkarprogrammet.

    Tips:
    På Karolinska Institutet brukar det finnas möjlighet att söka inom AU-urval, TAPIL, på tester och intervjuer>>>.
    Villkoren är att man gör högskoleprovet och är Behörig till tandläkarprogrammet;
    man kan också behöva söka till just Karolinska Institutet i Stockholm i första hand och även göra sin ansökan tidigare, dvs innan den vanliga ansökningsperioden. Mer info finns på http://ki.se/utbildning/alternativt-urval
    Och då kan man kanske komma in med lägre betyg, om man går igenom tester/intervjuer med mycket bra resulat.
    Om liknande upplägg fortsätter på KI, och hur länge, vet vi inte. Men än så länge finns TAPIL-urvalet.

    Hälsningar

    Peter SYV