Lina

    Hej! I början vill jag först utbilda mig till en kriminolog, så som det ser ut nu. Men i senare liv skulle jag önska bli en psykoterapeut o öppna eget, när jag är i äldre ålder. Jag har då läst att man behöver en vårdande grundutbildning som t.ex. socionom elr läkare. Gills kriminolog som en vårdande grundutbildning så jag har möjlighet att läsa till psykoterapeut? Tack !!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    som det är nu så gills tyvärr inte kriminolog-utbildningen som en "vårdande grundutbildning". Vi känner inte till några exempel på att någon med grundutbildning från kriminolog-programmet blev antagen till psykoterapeutprogrammet. I första hand är det läkare, psykologer och i andra hand socionomer (och så finns det några få exempel på att t.ex en sjuksköterska med påbyggnad inom psykiatri och en arbetsterapeut som blev antagna till psykoterapeutprogrammet).

    Hälsningar
    Mikael