Amanda

    Hej! Jag är receptarie 180hp, har arbetslivserfarenhet inom apotek och myndighet. Jag skulle vilja läsa till psykoterapeut, går det med min bakgrund eller måste jag komplettera något? Mvh Amanda

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda,
    kontakta gärna utb.ansvariga på psykoterapeutprogrammet. Du förlorar annars inget på att söka. Om du söker och inte kommer in, får du förhoppnignsvis veta varför du inte kom in.
    Det  vi vet om yrket Psykoterapeut och om hur man utbildar sig till att bli psyk-terapeut uppger vi på framtid.se/yrke/psykoterapeut

    Jag har personligen inte hört talas om att ngn med grundutbildning från receptaritprogrammet (eller apotekarprogrammet) kunder gå vidare och utbilda sig till psykoterpaut i Sverige.
    De grundutbilndingar som brukar ge grund till vidareutb. tillpsyk.terapeut är läkarprogrammet, psykolog- och i sista hand socionom (finns också några få exempel på att sjuksköterskor och arbetsterapeuter kunde komma in på psyk.terapeutprogrammet).

    Hälsningar
    Peter