Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mari,

    Kurator inom hälso- och sjukvården blev 1 juli 2019 ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation; för att kunna få legitimation måste man ha påbyggnadsutbildning som ställer krav på behörighet (för att komma in) att man har socionomexamen. och socionomexamen kan man endast få genom studier på socionomprogrammet.
    Kuratorer som jobbar utanför hälso- och sjukvården, t.ex i skolorna, som Skolkurator, får ha vilken utbildning som helst om de som anställer bedömer att det är en relevant utbildning. Allt som oftast tycker de som anställer att man ska vara socionom i grunden, ha jobbat i några år efter examen + även har påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet. Det är inte förbjudet att anställa som skolkurator med andra utbildningar, men det sker mycket sällan. För det mesta anställs personer som i grunden är socionomer, alltså har examen från socionomprogrammet. Förklaring som vi fick om det är att inom socionomprogrammet läses mycket om socialtjänstlagen + en termins praktik på heltid ingår + att arbetsgivare känner till den utbildningen och kan "lita på den", så att säga - att man vet vad som ingår i utbildningen och vad man kan efter avslutad utbildning på socionomprogrammet.
    Du får gärna kontakta studievägledare på socionomprogrammen och fråga om det finns antagning till "senare del av programmet" eller ngn "överbryggande utbildning" där man som förskollärare kan på kortare tid läsa mot examen från socionomprogrammet. Jag är inte alls säker på att det skulle gå, tyvärr.
    Som utbildad förskollärare har du hög kompetens, men inte inom exakt det område som socionomprogrammet utbildar inom. Du kan få fram vilka kurser som ingår i socionomprogrammet och jämföra med de kurser som du läste på förskollärarprogrammet. Jag tror inte ni läste samma kurser, kan vara så att ingen kurs är exakt samma eller mycket liknande. Det är alltså så att du behöver ha en annan utbildning än den du har om du vill ha en rimlig chans att få anställning som kurator. Kuratorstjänsterna är dessutom mycket eftertraktade. Det är många som söker som har "rätt bakgrund": socionomprogrammet, några års erfarenhet av att jobba efter socionomexamen + diverse påbyggnadsutbildningar. Det är många personer som tar socionomexamen varje år. Soconomprogrammet ges på många lärosäten och har rätt många platser. Konkurrens om jobben som kurator brukar vara rätt tuff och arbetsgivare brukar inte överväga "på allvar" några sökande som inte uppfyller de "vanliga kraven", alltså socionomexamen, några års erfarenhet + ngn påbyggnadsutbildning och ofta också att man redan har jobbat som kurator (t.ex på en vikariat eller behovsanställning). Man kan alltså ofta behöver börja som kurator på annat sätt än genom att direkt få fastanställning.