Anna
    Hej! På http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen står det vilka ämnen man ska ha läst och hur många godkända poäng man ska ha, men hur räknar man på det egentligen? Är det bara sv1-2 och en6 som är absolut nödvändiga för högskoleförberedande examen?
    Min kursplan omfattar 2900p (naturprogram med 400p i utökade kurser), och jag landade på ett F i hi1b. Utöver det har jag en utökad kurs på 100p jag inte fick godkänt i, dock har jag ju läst båda. Nu har jag folk som säger att jag på grund av historian inte kommer kunna gå vidare med en gymnasieexamen, är det verkligen så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    om du sammanlagt har 200 poäng F, vilket verkar vara fallet - så som du beskriver det i din fråga - då borde det inte vara någon fara. Det ser ut som att du i alla fall får Examensbevis.

    Med F i Historia 1b och i 100 poäng i en utökad kurs - uppfyller du kraven för gymnasieexamen. Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle få ditt Examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Dock är du med F i Historia 1b inte behörig till de högskoleutbildningar som kräver för särskild behörighet godkänt betyg i Historia 1b, t.ex till Journalist. Du blir inte heller behörig till Polisutbildningen där Historia krävs för Särskild behörighet.