Alexander
    Jag undrar vilka datum som är viktiga när man ska söka till högre utbildningar (högskola universitet)
    1. När ska valen senast göras?

    2. Måste man vara hemma och acceptera sin plats ifall man blir antagen, när är detta i så fall?

    3. Då jag planerar på att åka bort en del av sommarlovet undrar jag dessutom om jag måste stanna hemma 3-15 augusti, eller kan jag åka iväg utan att behöva oroa mig för att missa min plats?

    4. Om jag istället bestämmer mig för att ta ett sabbatsår, vi säger 2 år. Kommer jag efter dessa 2 år fortfarande söka inom BIEX? Eller blir det BI eller BII, om det inte är BIEX, vad blir det då?

    5. Kan man under gymnasieperioden pröva om ett ämne och på så sätt förbättra sitt betyg i just det ämnet? Kostar det något? Om detta görs, faller man automatiskt in i urvalsgruppen BII?

    6. Om man EJ kan förbättra sitt betyg under gymnasieperioden, kan man istället förbättra det efter? Kostar det något och vem tar man kontakt med?

    Kommer antagligen söka till Lunds Tekniska Högskola, Blekinges Tekniska Högskola eller LTH:s campus i Helsingborg (ifall det varierar från högskola till högskola)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Alexander,
    all info- som behövs för att söka till högskola/universitet finns på www.studera.nu

    och Antagningsdelen är det på www.antagning.se

    så det är väldigt bra att läsa där och ställa frågor till Antagning.se om exakta datum mm - i fall man inte hittade relevant info- på sidorna.
    https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ kan man skriva en egen fråga om man trycker på knappen FRAGA OSS?

    Med det sagt, så skall jag försöka nu att svara på dina frågor, men du behöver kontrollera allt lite längre fram - då vissa förändringar kan inträffa mellan idag och augusti nästa år.
    Ansökan till högskola/universitet görs mellan 15 mars och 15 april /som brukar vara sista dagen/.
    Om du kompletterar med kurser EFTER det att du fick Gymnasieexamen - "hamnar" du i en annan urvalsgrupp /för dem, som kompletterade sina betyg/ och det brukar vara lite högre antaningspoängen i den gruppen, men det är inte någon regel (det kan hända att antagningspoängen blir lika höga eller lägre) - det är inte en sämre grupp, men det är EN ANNAN grupp.
    Prövningar:
    kan göras på Prövningsenheten som finns i större kommuner och i mindre kommuner - är det via komvux man ansöker om att göra en Särskild prövning.
    Det är upp till kommunen att bestämma om prövningar är kostnadsfria eller om man måste betala. Om man betalar, så är det oftast ca 500 kr. per prövning. Det kan även finnas varianter: t.ex. om man sedan innan har betyg F i kursen, då får man pröva kostnadsfritt första gången, från andra gången betalar man, men om man har E eller högre alt. om man inte läst den kursen - då betalar man från första försöket.
    I vissa kommuner erbjuds det handledning av en behörig lärare inför prövningen. I andra kommuner är det enbart självstudier. Här http://malmo.se/Forskola--utbildning/Utbildning-for-vuxna/Utbildningsanordnare/Komvux-Malmo-Sodervarn/Provning.html kan du läsa om vad som gäller i Malmö. Det är kan vara möjligt att göra prövning i en annan kommun än din hemkommun. T.ex. i Göteborg kan man göra prövning, oavsett folkbokföringsadress. Du kan därför höra med alla de kommuner där du kan tänka dig att göra prövning - du kanske hittar förmånligare villkor.

    Angående "falla automatiskt i urvalsgrupp BII": i fall du bara har ETT UTBILDNINGSDOKUMENT - Gymnasieexamen och söker på det, söker du i BIEX.
    I fall du LÄGGER TILL ett annat dokument - och skickar in både Gymnasieexamen OCH EN ANNAN DOKUMENT /studieintyg/ där kurserna och betygen är angivna - då har du kompletterat.
    Ett utbildningsdokument där alla behörighetsgivande kurser finns med - BIEX.
    Fler än ett utbildningsdokument - BII. (och här spelar det ingen roll om det är samma kurser som i gymnasieexamen men med högre betyg eller om det är andra kurser, som t.ex. ger meritpoäng - allt detta räknas som att du har KOMPLETTERAT).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Ber om ursäkt att jag inte kan svara ang. om du behöver vara hemma när Antagnigsbesked kommer: det är en väldigt viktig fråga och jag vill inte att du missar din plats pga mitt eventuella felaktiga svar på den punkten. Som sagt, ändringar och undantag finns och det är därför bäst för dig att få info- "straight from the hourse´s mouth" som det heter på engelska - från personer som just jobbar med antagning till högskola/universitet /www.antagning.se/.

    Mvh
    Liselotte SYV

    Liselotte
    Hej igen, förlåt om jag var otydlig.
    Jag skall försöka förklara bättre.
    Du undrar följande: " ...(om utbildningsdokumenten). Om jag kompletterar vare sig det är under skolperioden eller efter kommer jag automatiskt att söka i BII om jag förstått det korrekt, eftersom betyget i kursen officiellt redan är satt. Har jag förstått det rätt? Det jag inte heller riktigt förstod var att om jag nu tar sabbatsår och väljer att INTE komplettera/göra prövning. Söker jag fortfarande som BIEX efter sabbatsåren (1-2 år)?"

    Svar på Fråga nr.1: om "utbildningsdokument".
    Skillnaden - ett "papper" eller "två papper"... Gymnasieexamen eller Gymnasieexamen + Studieintyg

    Om du samlar in alla kurser in i Gymnasieexamen innan utfärdandet /och Gymnasieexamen utfärdas innan utgången av åk3/ och INTE skickar med ett annat "papper" för att du har alla kurser som du behöver i Gymnasieexamen - söker du i BIEX.

    I fall du blir tvungen att skicka 2 "papper" - Studiebevis /intyg/ utöver Gymnasieexamen - då har du KOMPLETTERAT och hamnar i BII gruppen.

    Om du höjer betyg i kurserna innan utfärdandet av gymnasieexamen, är det det högre betyget som bör ingå i gymnasieexamen.
    ***
    Svar på Fråga nr.2:
    så som reglerna ser ut idag /det kan ju inträffa någon förändring/ så spelar det ingen roll NÄR du söker till högskola. Du hamnar inte i en annan urvalsgrupp för att du söker i år eller om 2 år.
    Det är endast i fall du KOMPLETTERAR som du hamnar i "kompletteringsgrupp". Du kan på Antagning.se ställa frågan om någon förändring i reglerna planeras... om de känner till det. Jag har inte hört ngt. om det i alla fall.
    Tveka inte att återkomma om ngt. fortfarande är oklart. Det är "complicated stuff" och inte ens alla SYV har det helt 100% klart för sig - reglerna är många, undantagen kan också finnas och det är bra att du tar reda på saker och planerar noga, tycker jag.
    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL! :-)
    Liselotte SYV

    • : Tack oerhört mycket för ditt svar! Jag kommer att läsa på lite om ämnet och fördjupa mig om prövningarna i just min kommun. Jag kommer dessutom att ställa en fråga på antagning.se. Det jag inte riktigt förstod var ditt tredje stycke (om utbildningsdokumenten). Om jag kompletterar vare sig det är under skolperioden eller efter kommer jag automatiskt att söka i BII om jag förstått det korrekt, eftersom betyget i kursen officiellt redan är satt. Har jag förstått det rätt? Det jag inte heller riktigt förstod var att om jag nu tar sabbatsår och väljer att INTE komplettera/göra prövning. Söker jag fortfarande som BIEX efter sabbatsåren (1-2 år)? MVH
    • Liselotte : Jag skiver ett utökat svar till dig nu, OK? *L* :-)
    • : Tack ÄN en gång för ett väldigt bra svar! Det var inte du som förklarade otydligt, det är bara det att allt detta är väldigt nytt för mig och svårt att förstå till fullo. Men NU efter dina förklaringar känns det äntligen som att jag förstått detta fullt ut :) Och det är jag glad för, det hela är väldigt komplicerat och oförståeligt om man inte är tillräckligt påläst, speciellt för elever som känner att detta är väldigt abstrakt. Men det är därför det finns personer som du, som gör allt för att hjälpa den lite vilse eleven på traven. Tack än en gång för allt! P.S. Om jag nu har en annan fråga, tar jag upp den här eller skapar jag en ny fråga? (Det handlar om kurser och om jag förstått det rätt 30 HP man kan använda sig av per termin för att läsa individuella kurser i full/halv takt o.s.v och massa annat skoj (abstrakt))
    • Anna : Hej Alexander! om du har en annan fråga ber vi dig att helst ställa just en Ny Fråga. Det kan bli ganska rörigt även för oss här på Fragasyv.se. Kommentarer är jättebra om det är tillägg eller respons på den Befintliga frågan. En ny fråga "mår bättre" en en separat sida! :-) :-) :-)
    Läs alla kommentarer