Elev

    Hej! Jag läser vård och omsorg programmet i Comvux och ska ta undersköterska diplomen i Januari men vill studera vidare till sjuksköterska. Men jag vet inte vilka ämne behöver jag läsa? Jag ha läst nu Samhällskunskap1a1 Omvârdnad 1 Psykiatri1 Funktionsförmâga och funktionsnedsättning2 Funktionsförmaga och funktionsnedsättning1 Psykiatri2 Social omsorg 2 Gerontologi oh geriatrik Psykologi1 Svenska som andraspråk 1 Hälso- och sjukvard 2 Social omsorg 1 Anatomi och fysiologi 1 Anatomi och fysiologi 2 Hälso- och sjukvard 1 Behöver jag läsa matte engelska och SVA 2? Om jag behöver läsa eng, matte och SVA 2 kan man läsa de alla bara i ett termin? Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Nur!
    för att i Sverige få lov att jobba som sjuksköterska behöver du få ut legitimation från socialstyrelsen och i grunden för legitimationen ligger Examen från Sjuksköterskeprogrammet som är en 3-årig högskole-universitetsutbildning på heltid. Kika gärna på yrkespresentationen Sjuksköterska.

    För att delta i konkurrensen om utbildningsplats på sjuksköterskeprogrammet behöver du - för särskild behörighet - godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2), Naturkunskap 2 (eller få den behörigheten genom ersättningskurserna) + matematik 2 (2a, eller 2b eller 2c).
    För alla utbildningar på högskolenivå, i Sverige, krävs också alltid Grundläggande behörighet. Jag vet inte om du har gymnasiebetygen från utlandet, eller om du kanske har examensbevis från ett av svenska nationella program? Om du inte har "fullständig gymnasiekompetens" sedan innan då behöver du ta ut Examensbevis från komvux. Det går bra med Yrkesexamen som undersköterska men du måste då även se till att ha godkända betyg i kurserna Engelska 6 och Svenska 2 och 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3).

    Du har i din fråga uppgett en lista på kurserna som du har eller kommer få betygen i:
    Samhällskunskap1a1 - den är en 50poängskurs;
    Omvârdnad 1 - ger 100 poäng;
    Psykiatri 1 - 100 poäng;
    Funktionsförmâga och funktionsnedsättning 2 - ger 100p.
    Funktionsförmaga och funktionsnedsättning 1- ger 100p.
    Psykiatri 2 - ger 100p.
    Social omsorg 2 - 100p. (undrar om du också läste första kursen, Social omsorg 1)?
    Gerontologi och geriatrik - 100p.
    Psykologi 1 - 50p.
    Svenska som andraspråk 1 - 100p.
    Hälso- och sjukvard 2 - 100p.
    Social omsorg 1 - 100p.
    Anatomi och fysiologi 1 - 50p.
    Anatomi och fysiologi 2 - 50p.
    Hälso- och sjukvard 1 - 100 p.
    För examensbevis från komvux som skulle ge dig både grundläggande behörighet och även särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet saknas (enligt vad jag kan se) följande kurserna med godkända betyg:
    Samhällskunskap 1a2
    Svenska som andraspråk 2 och 3
    Matematik 1 och 2 (det går bra att läsa matematik 1a och sedan 2a)
    Engelska 5 och 6.
    Du måste också, totalt sett, ha minst 2400 gymnasiala poäng och av dem minst 2250 poäng betygsatta med godkända betyg. Bra att ha alla 2400poängen med godkända betyg och till och med med höga betyg (för behörighet behöver du E, godkänt men du kommer sedan också behöva konkurrera om utbildningsplats på sjuksköterskeprogrammet, så högre betyg är en fördel - man får ju inte automatiskt plats på utbildningen bara för att man blir behörig).
    Inom de 2400 poängen i examensbeviset är 100p en kurs som heter KOMVUXARBETE. Den måste ingå med godkänt betyg. Vi rekommenderar göra komvuxarbete mot slutet av sina studier för större chans att få godkänt betyg i kursen.
    Listan på kurserna som jag ser i din fråga uppgår till totalt 1300poäng (om jag räknade rätt). Du kanske glömde att nämna en kurs på 100poäng, och i så fall blir det totalt 1400poäng.
    För examensbevis behöver du 2400poäng (av dem 100poäng Komvuxarbete). Så det är ännu minst 900 poäng + komvuxarbete som saknas. Det kan bli svårt att hinna med alla de kurserna på två terminer. Att läsa alla de på en termin är omöjligt. I bästa fall kan du läsa dem på heltid på två terminer. Du behöver läsa tusen (eller 1.100) poäng. På en termin på 20 veckor läser man på heltid 400poäng. Du behöver läsa, alltså 2,5 terminer på heltid. En realistisk planering skulle inkludera tre terminers studier.
    Jag rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    Du kan också kika på utbildningar inom yrkeshögskola där du kan söka utbildningar som leder till yrken som
    Tandsköterska; Specialistundersköterska; Vårdadministratör; Apotekstekniker och Steriltekniker.
    Exempel på yh-utbildningar till apotekstekniker:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm

    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar till tandsköterska:
    nackademin/tandskoterska
    arena-yrkeshogskola/tandskoterska

    Exempel på utbildningar till Specialistundersköterska:
    lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-anestesi-operation-och-intensivvard
    frans-schartaus-handelsinstitut/barnspecialistunderskoterska

    Exempel på utbildningar till Vårdadministratör:
    yh-region-kronoberg/medicinsk-sekreterare
    yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator