Lovisa
    Hej! jag tänker läsa till gymnasielärare nu till hösten och går just nu & funderar på vilka ämnen jag ska välja. Jag funderar på svenska & engelska då jag gillar språk, men hade även varit kul med historia eller något annat SO-ämne. Hur ser det ut med efterfrågan på olika ämnen & olika kombinationer? Har hört att lärare i matte, teknik & fysik är mest eftertraktat medan lärare i SO-ämnena är minst eftertraktade. Och om man t.ex. väljer svenska & historia, finns det chans att få en heltidstjänst i bara ett av ämnena?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa!
    viktiga frågor men svårt att svara på. :) När en lärare slutar, vill rektor ersätta honom/henne med en annan lärare som är behörig i samma ämneskombinationen, men hur kan man veta vilka lärare som i framtiden blir t.ex föräldralediga, flyttar till andra städer, går i förtidspension eller byter yrke? Någon större skillnad på lärarens chanser att få heltidstjänst med kombinationen eng och sv eller sv och historia tror jag inte finns, eller kan i alla fall inte jag svara att jag tror det skulle finnas.
    Jag vill råda dig välja bli lärare i de ämnen som du har mest intresse för - för att du kommer jobba i många år, så tänk på vilka ämnen som du vill undervisa i och välj utifrån den. OBS! du ska kunna även efter det att du får ut lärarexamen och lärarlegitimation kunna utöka din legitimation: om du läser 90 hp i ännu ett ämne vilket du förhoppningsvis kan göra samtidigt som du jobbar, då ansöker du sedan om utökning av lärarlegitimationen och blir behörig lärare i ännu ett ämne.