Ida
    Jag förstår inte detta med områdesbehörighet. Jag vill jobba med barn och ungdomar och tänker mig Socionom, vilka ämnen behöver jag ha för att kunna söka? Finns det andra relevanta utbildningar för att jobba med barn och ungdomar, speciellt de som behöver extra stöd i och med tex missbruk eller missbrukande/psykiskt sjuka förälder tex

    Mvh
    Ida

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Ida,

    för att bli en Socionom - läser man på Socionomprogrammet på högskolenivå och särskild behörighet är godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik B och Samhällskunskap A eller i Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Även yrket Skolsköterska>>, som i grunden är Sjuksköterska>> kanske kan bli av intresse för dig.