Julia

    Hej! Jag tog studenten 2017 med A-F systemet och har sammanlagt 18.94 poäng med merit om jag söker till djursjukskötarprogrammet som då är det program jag siktar på. Jag har kompletterat naturkunskap 2 på komvux i efterhand så jag ligger i urvalsgruppen BII. Jag kom tyvärr inte in detta år. Antagningsgränsen för både urval 1 och 2 var 20.52, det sänktes alltså inte alls och jag låg då 1.58 poäng under.

    Min fråga är då: hur många ämnen är 1.58 poäng? Räcker det att höja betygen i dessa ämnen som jag vet är några av mina sämsta ämnen: latin (E), matte 1 (D), filosofi (D) och naturkunskap 1 (C), spanska 3 (D).

    Vilka betyg skulle jag isåfall behöva höja i dessa ämnen och till vilket betyg? (för att ”addera” på 1.58 till nästa års ansökning genom att göra prövningar)?

    Jag skulle helst vilja undvika att studera just spanska iom det var så länge sen. Jag har försökt räkna ut detta själv flera gånger och olika scenarion men det är så himla svårt. Jag är jätte tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    till högskola konkurrerar man i betygsgrupper med sitt Meritvärde som är summan av jämförelsetalet/snittbetyget och meritpoängen. ditt meritvärde är idag 18.94 men hur många av de är meritpoängen/extrapoängen? Max antal meritpoäng är 2.5. Om vilka kurser som ger meritpoäng för dig med examensbevis - var god läs info på gymnasieguiden.se/merit
    Störst höjning av ditt meritvärde skulle du få om du idag har färre än max meritpoäng. T.ex om du idag har meritp. endast för spanska 3 (+ 0.5 meritpoäng) då finns det utrymme för ännu 2.0 meritpoäng: de skulle du få för engelska 7 och högre kurser i matematik. "högre" kurser i matte är de som är "över"/högre än den mattekurs som krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning.
    Om det skulle vara så att du idag redan har max antal meritpoäng, då kan du inte få fler. Då återstår det att försöka höja betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis.
         Du nämner i din fråga följande kurser och betygen:  latin (E), matte 1 (D), filosofi (D) och naturkunskap 1 (C), spanska 3 (D). Om du skulle höja Matte 1, Latin eller Spanska i ett steg, t.ex från E till D - blir det höjning på + 0.1 i varje kurs och steg, Alltså skulle du höja betyget i Latin från E till A, blir det höjning på + 0.4.
    Filosofi är en liten kurs, á 50 p. så höjningen blir hälften så stor, alltså för att få höjning på + 0.1 i ditt jämförelsetal behöver du höja betyget i 2 steg, från D till B.
    Naturkunskap 1 - skriver du men nk1b är på 100poäng och nk1a1 och 1a2 är 50p-kurser. Höjning i en 100p.kurs är dubbelt så mycket värd som höjning i en 50p.kurs. Alltså blir det större höjning om du höjer större kurser och i flera "steg" alltså helst från E till A.

    Gör gärna högskoleprovet när möjlighet kommer att ges, även om du kanske redan har ett giltigt resultat från HP:
    &
    Jag råder dig också kika på möjlighet att utbilda dig inom annat, "liknande" yrke, t.ex till Djurfysioterapeut.

    I bästa fall, alltså om du skulle få A betygen i alla de kurser du nämner i din fråga:
     latin (E), matte 1 (D), filosofi (D) och naturkunskap 1 (C), spanska 3 (D).
    För kursen i latin, från E till A blir höjning + 0.4
    för matte 1, från D till A blir höjning + 0.3
    för naturkunskap 1b, från C till A blir höjning + 0.2
    för filosofi från D till A blir höjning + 0.15
    för spanska 3 från D till A blir höjning + 0.3,
    alltså sammanlagt + 1,35.

    Antagningsstatistik för Fysioterapeutprogrammet (Karolinska institutet):
    mellan åren 2017 och 2020 krävdes det i kompletteringsgruppen, BII

    18.75 - 18.50 - 18.71 - 18.33 - 18.81 - 18.17 - 18-75 i meritvärde.

    • :

      Hej! Tack så mycket för svar. Ja precis, jag har räknat med max antal meritpoäng. Ja jag har tittat på likande utbildningar men jag har tyvärr inte gått naturvetenskapliga linjen så jag är inte behörig och det är inte min starka sida så jag tror tyvärr att det inte är möjligt att bli djurfysioterapeut om jag ska vara realistisk mot mig själv. Djursjukskötareprogrammet behövde nk2b och matte 2. Jag har försökt skriva högskoleprovet 3 gånger men det är något jag inte förstår för det går inte bra någon gång så det är därför jag har gått in i tankarna att fokusera på betygen istället. I hp behöver man ca 1.4 för att komma in på djursjukskötarprogrammet och jag har tyvärr bara 0.7.

    • Julia :

      Om du tittar på UTBILDNING i yrkespresentationen djurfysioterapeut - så ser du att du behöver först komma in på fysioterapeutprogrammet, där antagningsgräns brukar vara betydligt lägre än till djursjuksköt.programmet. sedan finns det vidare utb.efter fysioterapeutprogrammet för att bli djurfysioterapeut. Man behöver absolut inte gå på naturvet.programmet för att komma in på fysioterapeutprogrammet. Särskild behörighet till fysioterapeutprogrammet är samma som till sjuksköterskeprogrammet, och det är samhällskunskap 1b, matte 2 och naturkunskap 2. ... Det är möjligt att få högre resultat på högskoleprovet fjärde eller femte gången men du får bestämma själv om du vill skriva HP ännu en eller ett par ggr. ... ang.prövningar: det är svårt att hitta var man kan anmäla sig. Har du gjort prövning redan? vet du hur du hittar var du kan anmäla dig och hur prövning går till?

    • Julia :

      Antagningsstatistik för Fysioterapeutprogrammet (Karolinska institutet): mellan åren 2017 och 2020 krävdes det i kompletteringsgruppen, BII 18.75 - 18.50 - 18.71 - 18.33 - 18.81 - 18.17 - 18-75 i meritvärde.

    • : Hej! Jaha vet du om dem har ändrat att man endast behöver nk2b och matte 2 nyligen? Jag trodde att man behövde gå naturvetenskapliga linjen. Tack för du sa det. Vet du några ytterligare utbildningar inom djur som också bara behöver nk2b och matte 2? Och vet du hur antagningen inför djurfysioterapeut fungerar med universitetspoängen och framtidsutsikt på marknaden eller om alla har chans att bli det? Jag har aldrig gjort en prövning och vet inte direkt hur det går till så du får jätte gärna upplysa mig om det?
    • Julia :

      Naturkunskapskurserna på gymnasial nivå heter Nk1b och Nk2. alltså finns endast en kurs på nivå 2 och den heter "Naturkunskap 2".
      De särskilda behörighetskraven är mycket lätt att se på www.studera.nu och på utbildningarnas egna hemsidor. ...
      ang.prövningar: många vill göra prövningar, det var mycket svårt var hitta var man kan anmäla sig redan innan Covid-19 & nu är det ibland näst intill omöjligt. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, men det gäller hitta var den möjligheten erbjuds. Prövningsavgift på 500kr får man inte tillbaka om man uteblir från prövningen eller får F-betyg. Det som är bra är att om man har flera betyg i samma kurs, då gäller det Högre betyget, så man kan inte sänka sitt betyg. De svårigheter som finns, förutom att hitta var man kan anmäla sig är att man förbereder sig till prövning på egen hand, man behöver åka till prövningstillfällena minst 2 ggr (först ett skriftligt prov) och efter ca 2 veckor - muntligt prov. Tid man lägger på att förbereda sig räknas som "din fritid", alltså man har inte rätt till studiemedel under tiden man förbereder sig till prövningar. Och resor till-från en annan ort där man ska göra prövning och ev. övernattning - det står hen som gör prövning själv för kostnaderna, alltså finns inget bidrag för att täcka upp för de kostnader som uppstår i samband med prövningar.

    • : Åh okej tack för all information. Vilka är dem vanligaste sidorna som finns i Stockholm som man kan anmäla sig till prövningar? Blir prövningar ens av nu i år alls?
    • : Och är det alltid en muntlig del? Även om man har ”problem” med att prata i grupp? Går det isåfall att endast göra skriftligt om man får underlag från psykolog eller finns inga undantag alls?
    • Julia :

      Den muntliga delen på prövningen brukar (i alla fall så vitt jag vet) inför 2 personer: läraren och med-bedömare , alltså inför en väldigt liten grupp á 2 personer. ang.intyg från psykologen så är det ett undantag, alltså visar du upp intyget där du anmäler dig till prövningen och ser vad de svarar. Du kan också kontakta skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.
      För info om prövningar i Sthlm - var god se stockholm/provning

    • : Åh okej tack så mycket för alla svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer