Josefin
    Hej!

    Jag tog studenten i somras och har nu börjat fundera på att läsa vidare på högskola/universitet. Jag har kollat runt på olika program och väljer nu mellan socionomprogrammet och psykologprogrammet.
    När jag läser kunskapskraven så står det på båda programmen att det krävs att man har grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A, eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Jag har läst ett yrkesprogram på gymnasiet och har grundläggande behörighet. Har läst matematik 1a och Samhällskunskap 1a1 och är godkänd.
    Vilka ämnen behöver jag läsa upp? Behöver jag läsa mer matte och mer samhällskunskap och isåfall vilka kurser?
    Och var kan jag som gått ut gymnasiet läsa detta? Är det Komvux som gäller eller man kan läsa dessa kurser hemma?

    Tack på förhand!

    Hälsningar Josefin

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Josefin!

    du behöver skaffa dig godkända betyg i matematik 2 och i samhäIIskunskap 1a2.

    Matematik 2 finns i tre varianter - 2a, 2b och 2c. ViIket som heIst av de mattekurserna är OK, dvs godkänt betyg i viIken av dem... kommer ge dig behörighet vad det gäIIer matte. 2a är Iättare att få högre betyg i. Matte 2c är avancerad kurs och matte 2b - medesvårt. Det är därför fördeIaktigare för dig att försöka få betyg i matte 2a, därför att du kommer troIigtvis att få högre betyg i 2a, än i någon annan kurs i matte 2. Varje kurs i matte 2 är á 100 gymnasiepoäng. Den Iäses på komvux på heItid på fem veckor.

    Inom SamhäIIskunskap behöver du skaffa dig godkänt betyg i en kurs SamhäIIskunskap 1a2. det är en Iiten kurs á 50 gymnaisaIa poäng. Den Iäses på komvux på heItid på 2.5 veckor.

    Hur man kan skaffa sig betyg i gymnasiaIa kurser, när man redan har avsIutat gymnasiaI utbiIdning? I det faIIet som du beskriver finns det 2 varianter:

    - Iäsa på komvux

    eIIer

    - bedriva sjäIvstudier & göra prövningar.

    Varje prövning kostar 500 kr. Iäsa på komvux är gratis och har många fördeIar, för att du kan t o m ha rätt tiII studiestöd, när du Iäser på komvux. Du får hjäIp av Iärarna, även om du Iäser på distans...

    Vid sjäIvstudier har du inte rätt tiII studiestöd, men det är å andra sidan väIdigt fritt - du kan bedriva studier när och hur du viII och när du anser att du har tiIIräckIiga kunskaper, anmäIer du dig tiII en Prövning.

    Betyg från komvux-kurs, som man Iäste ... och betyg från prövningen är exakt Iika mycket värda, här är det ingen skiIInad.

    Ha det bäst!

    DanieI SYV

    • : Hej Daniel! Tack för snabbt svar. Så det räcker att jag läser Matematik 2a och får godkänt betyg i det och samhällskunskap 1a2 för att bli behörig till programmen? Jag glömde säga att jag jobbar också så skulle vilja kombinera jobb och studier om det är möjligt. Är det isåfall bättre att välja en distanskurs?
    • Julia : På komvux finns det ofta möjligt att välja bland dag-, kväll-, "flex" och distans. "FIex", fIexibIa studier kan vara bäst för den som inte kan gå på lektionerna samma tider varje vecka, men som inte vilI Iäsa på distans. Distans är i princip sjäIvstudier med fasta redovisningstiIIfäIIen och handIedarstöd. Fråga på komvux i din kommun viIka studieformer de kan erbjuda just i de kurserna som du behöver Iäsa. ibIand finns det inte undervisning i matte 2a, utan bara i 2b och 2c. I så faII väIj 2b, men fråga samtidigt om du kan få betyg i 2a i sIutet av kursen. Annars så kan du om du får betyg i 2b, sedan göra Prövning i 2a och förhoppningsvis få högre betyg än du fick i matte 2b.