Krzysztof

    Jag gick el o energiprogrammet på gymnasiet och jag har alltid varit intresserad av polis jobbet, speciellt kriminaltekniker. Vad är det för väg man ska gå för att ta sig dit och vad för slags utbildning behövs?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    För att bli en kriminaltekniker går man polisutbildning och blir anställd som polis och sedan kan man komma in på 1-årig utbildning (via sin arbetsgivare); läs gärna mer i avsnittet utbildning på framtid.se/yrke/kriminaltekniker

    Om polisutbildningen - bl.a om vad som krävs för att kunna bli antagen, var god se polisen.se/om-polisen/bli-polis
    Det är många olika krav, inte endast betygen: man måste vara simkunnig och ha B-körkort (för personbil), bland annat. Vad gäller betygen, så skriver du inte om att du på gymnasiet fick godkända betyg även i svenska 2 och 3 och i engelska 6. De kurserna behöver du ha med godkända betyg. Och även samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 och historia 1b eller 1a1 och 1a2 också.
    tips! ta dina gymnasiala betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Då kan ni tillsammans jämföra de betyg du har med det som krävs för polisutbildningen. Och om du behöver komplettera kan du direkt ansöka till komvux-kurserna.

    Hänvisningar/lästips:
    polisen.se/om-polisen/bli-polis
    framtid.se/yrke/kriminaltekniker
    framtid.se/yrke/polis

    • :

      Okej okej, jag fick godkänt i alla ämnen som ingår i el och energiprogrammet. Är det samma sak som gäller för mordutredare? Eller är det några andra ämnen som man måste läsa upp?

    • Julia :

      Det som i folkmun kallas för "mordutredare" heter egentligen Utredare av grova brott och du kan i presentationen på framtid.se/yrke/mordutredare se vilken utbildning som rekommenderas: antingen genomgången utbildning på Polishögskolan, alltså att man utbildar sig till Polis och sedan när man är anställd söker tjänster som utredare av grova brott eller en akademisk examen, t.ex examen från Kriminologiprogrammet, som är en 3-årig utbildning på högskolenivå, eller juristexamen. ”Mordutredare” är mycket attraktiva tjänster och kräver oftast erfarenhet av utredningsarbete.

      Angående vad som "ingår i EE" så har alla elever rätt att läsa svenska 2,3 och engelska 6, men då måste eleven säga om det på skolan, att hen vill läsa de kurserna. Vi vet inte om du läste de kurserna. De är inte obligatoriska, men många läser dem på yrkesprogrammen.
      Vill du söka till kriminologiprogrammet då krävs ofta även godkänt betyg i matematik 2. Man får ta och titta på vad särskild behörighet är till just det programmet som man vill söka till.
      Sedan finns det ju inte garantier att efter kriminologiprogrammet kunna få jobb hos polisen. Däremot om man utbildar sig till polis, då kommer man få anställning hos polisen, och då har man redan "en fot inne" kan man säga; men återigen kan ingen garantera att just du blir utvald till utbildning till kriminaltekniker (intern utbildning hos polisen) eller kunna få jobb som utredare av grova brott.
      Utifrån din fråga och de kommentarer du skriver, så rekommenderar jag att du i första hand söker till polisutbildningen.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    utifrån din fråga och konversation i kommentarer till SYV Annas svar, så framgår det att du är intresserad av yrken där grundutbildning till Polis är kravet eller en fördel att ha genomgått. Till polis utbildar man sig, i Sverige, på polisutbildningen som ges av polishögskolan.
    Nedan sätter jag in några länkar där relevant information finns att ta del av:
    polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutbildningen/#sarskild-behorighet
    polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav
    polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen

    Om vi tar och tittar endast på gymnasiala kurser (bortser alltså från kraven på B-körkort, simkunnighet och medicinska och psykologiska krav), och du har läst på ett yrkesprogram på gymnasiet - så gäller följande:
    Om du fick ut Examensbevis från gymnasiet, men inte valde läsa extra svenska, engelska, samhällskunskap eller historia, då måste du komplettera med kurserna
    Svenska 2
    Svenska 3
    Engelska 6
    Samhällskunskap 1a2
    Historia 1a2.
    Kurserna i listan ovan går tillsammans ut på 400 gymnasiala poäng och kan därför läsas på komvux på heltid på 20 veckor.
    Om du inte har godkända betyg i samhällskunskap 1a1 och historia 1a1, då måste du först läsa de kurserna och sedan nästa kurser, 1a2-kurser. I så fall behöver du läsa ännu 100 gymnasiala poäng.
    100 gymnasiala poäng läses på heltid på fem veckor (eller på halvtid på 10 veckor).