förälder

    Min son ska fortsätta läsa Samhällsvetenskapliga Programmet på Komvux eftersom han inte blev klar på gymnasiet. Hur skiljer sig programmet sam/sam åt på gymnasiet och på Komvux, till exempel är de gemensamma ämnena för programmet identiska, bortsett från att idrotten inte räknas med. Kan ämnena för val av inriktning väljas friare? Vilka ämnen finns att välja bland för programfördjupning och för individuellt val? 1. Hur många poäng måste de gymnasiegemensamma ämnena vara på Komvux? Och kan man välja bort matte 2b och i stället läsa något ämne som finns i programfördjupningar? 2. Hur många poäng måste man minst ha i sina programgemensamma ämnen för en examen i sam/sam? 3. Hur många poäng måste man minst ha i sin inriktning för att få en fullständig examen från sam/sam.? Och måste det vara samma gruppering av ämnen som på vanliga gymnasiet. 4. I programfördjupningar har han läst 300 poäng. Räcker det, eller behövs 400 p.

    Vet ju att han behöver totalt 2250 p

    Tack på förhand Engagerad förälder

    • Julia : din som behöver totalt 2250 Godkända gymnasiala poäng + 150 betygsatta med F, i så fall. Men man kan inte ha F i vilka kurser som helst. F-betygen drar ner medel-/snittbetyg ganska mycket, så vi rekommenderar satsa på 2400 godkända poäng. Det är bra att du är en engagerad förälder. Men det krävs även engagemang från honom som ska studera. Utan det blir det svårt att genomföra studier med godkända betyg. Vi rekommenderar att hen som ska studera själv bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där hen är folkbokförd eller i alla fall deltar i planeringen. Om du kommer överens med SYV-en på komvux om en viss planering men din son önskar inte exakt samma sak, så blir inte resultatet så bra, är vår erfarenhet.
    • förälder : Väldigt sant! Det är ju trots allt han som måste vilja ta tag i sina studier. Jag får lägga i handbromsen och lita på att han kommer lösa det. :)
    • Julia : Vi önskar din son lycka till i hans studier!
    • förälder : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lena!

    Vi rekommenderar att göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.  Från 1 juli 2021 gäller nya regler vad gäller ta ut examen från komvux. Det som är "gammalt", sedan innan, är att man behöver ha 2400 betygsatta gymnasiepoäng (och av dem kan max 150 poäng vara betygsatta med F, icke-godkänt). Betyget i kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    Gymnasiearbete (eller komvux-arbete), en 100p.kurs med godkänt betyg behöver ingå inom 2400p.
    Högskoleförberedande komvux-examina kan man ta ut inom följande områden Naturvetenskap-Teknik eller inom Samhälle-/Humaniora. (Yrkesexamina ... här är man beroende av vilka kurser som komvux kan erbjuda läsa).
    Det är alltså så att din son kommer antingen läsa mot examen från Samhälle-/Humaniora eller om han så önskar, mot ett av de yrkesexamina. Det är fullt möjligt att bli behörig till universitetet även med examensbevis "från ett yrkesprogram"/Yrkesbevis för att man kan inkludera både kurser för grundläggande och för särskild behörighet inom 2400p. som krävs för examensbevis från komvux.
    Jag svarar inte på de konkreta frågorna som finns i din fråga för att det är inte möjligt (längre) att på komvux ta ut examen från "Sam-sam" utan det blir från område Samhälle-humaniora eller så kanske din son vill skaffa sig ett yrke samtidigt som han bli behörig till universitetsutbildningar. Oavsett, så behöver han ha godkänt betyg i gymnasiearbete (från gymnasiet) eller göra komvuxarbete, som tar 100p. i anspråk. Av de återstådende 2300poäng så måste han tvunget ha godkända betyg i svenska 1, matematik 1 och engelska 5. För grundläggande behörighet till svenska universitet krävs även godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6. Särskild behörighet är olika till olika högre utbildningar. Bra att veta vilken högre utbildning man vill bli behörig till och ta in de kurserna inom 2400poäng i komvux-examen.
    I komvux-examen behöver inte moderna språk ingå. Vår tolkning är att i examen inom område Samhälle-humaniora behöver inte mer matte ingå än endast matematik 1 (1a, 1b eller 1c). Men utan godkänt betyg i matematik 2 blir man obehörig till alla de eftergymnasiala utbildningar som för särskild behörighet kräver matematik 2a/2b/2c och det är ganska många utbildningar både inom högskola/universitet och inom yrkeshögskola.
    Det kan finnas stor fördel i att läsa mot en yrkesexamen. På komvux kan utbildningar till följande praktiska yrken finnas, se några exempel: Fastighetsskötare, Byggnadsarbetare, Anläggningsförare, Barnskötare, Undersköterska. Även om man inte planerar jobba inom ngt praktiskt yrke kan man ha stora fördelar i att ha skaffat sig ett yrke tidigt i livet. För det första, så kan man jobba extra samtidigt som man läser på universitetet, lättare få sommarjobb och man alltid har fördel i att ha varit på praktik (APL, arbetsplatsförlagt lärande) vilket man gör när man läser yrkespaket på komvux. Läser man till Undersköterska så lär man sig ge vård och bl a första hjälpen vilket ses av många arbetsgivare som en stor fördel (för att olyckor och plötsliga sjukdomsfall kan drabba vem som helst när som helst).
    Så, man kan t.ex ta ut yrkesexamen som Undersköterska från komvux och inom 2400p.inkludera alla kurser som krävs både för grundläggande och för särskild behörighet och på så sätt både få ett yrke "med sig" under resten av livet + bli behörig till många olika eftergymnasiala utbildningar. Dessutom kan man som utbildad Undersköterska  till yrkeshögskoleutbildningar som förbereder till yrken som Ambulanssjukvårdare, Steriltekniker, Hälso- och sjukvårdsadministratör och Apotekstekniker.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans
    utbildning/arena-yrkeshogskola/tandskoterska
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker

    Beroende på om din son väljer att läsa mot examen från samhälle/humaniora eller mot yrkesexamen, kommer planering mot examensbevis se ganska olika ut. Yrkesexamen måste innehåll yrkeskurserna. Om man läser ett yrkespaket så ser man sedan om det fattas poäng eller om man direkt (på grund av att man redan har många godkända betyg från gymnasiet) ta ut examensbevis från komvux.

    • förälder :

      Jag hittade på vilka ämnen som är valbara och vilka som är obligatoriska. De obligatoriska kurserna ska vara minst 1200 poäng. Med i listan finns dock bara ämnen med totalt 1050 poäng, inklusive komvux-/gymnasiearbete. Väljer man en kurs på 150 poäng själv då, eller hur ska jag tolka det? :)

      Tack och bock!

    • Daniel :

      Du skriver: "välja bort matte 2b och ändå kan få ut ett examensbevis från gymnasiet" men menar du från Komvux, inte från gymnasiet? Det finns inget program som heter "samhälle-humaniora" utan det är ett STORT KUNSKAPSOMRÅDE och examensbevis ska så mycket som möjligt likna de examensbevis som eleverna tar från ES, SA, EK eller HU. I ES och i HU ingår inte mer matte än endast matematik 1, därför kan man "låtsas" att man på komvux tar examen från Humanistiska programmet eller Estetiska programmet. I SA och EK ingår även matte 2b som obligatorisk kurs och i EK/inriktning ekonomi även matte 3b, men man kan, som sagt, "låtsas" att man tar examen från ett program där det ej krävs mer matte än matte 1. Reglerna kring examensbevis från komvux är många och ganska komplicerade. I vissa fall får bedömning göras om kurserna kan ingå i samma examensbevis (samtidigt) och det är rektorn på komvux som är ansvarig för det. SYV på komvux kan svara på det hen kan, men ibland måste hen kontakta betygsexperter och/eller sin egen rektor för att få svar. Gör planering tillsammans med SYV på komvux, är det bästa råder vi kan ge. Oavsett vad vi eller någon annan säger, ligger sista ordet hos komvux-rektorn. Givetvis finns det regler men de måste tolkas och appliceras och det är inte ovanligt att man får olika svar från komvux i olika kommuner som tolkar reglerna på lite olika sätt.

    • förälder : Okej, ja, jag menar examen från Komvux, men tack ändå, jag förstår att det är bäst att kontakta en studievägledare här på plats i stället..!
    • Julia : Ja, du har rätt. Du får visa våra svar här på forumet till Syv på komvux om du tror att det blir till hjälp!
    • Julia : Nyfiken: i en kommentar, ovan, skriver du "hittade på vilka ämnen som är valbara och vilka som är obligatoriska" men Var hittade du den information? Information på hemsidorna kan ibland vara gammal/inaktuell. Du får gärna länka så vi får se vilken sida du hittade information på. Du behöver inte göra det om du inte vill, jag är mest bara nyfiken... :)
    • förälder : https://vuxenutbildning.stockholm/las-enstaka-kurser/gymnasieexamen/samhallsvetenskap-och-humaniora/
    • förälder : Uppdaterad 2022, gäller visserligen Stockholm, men bör vara ungefär likadant över landet.
    • Julia : Ja, det kan man absolut utgå ifrån, men det kan finnas viktiga detaljer, t.ex måste man veta i vilka kurser man tvunget behöver ha godkänt och vilka 150p.kan ingå med F. Vill man ta in kurser i sitt examensbevis som inte erbjuds på komvux i den egna kommunen, kan man ta in betyg från prövningar. Det är alltså svårt att på egen hand planera mot examensbevis från komvux. Vi rekommenderar göra planering tillsammans med SYV på komvux.
    Läs alla kommentarer