Viktor
    Jag läser nu ett högskoleförberedande program på komvux och har godkänt i svenska, engelska och matematik från grundskolan, åk 9. Jag har dock inte godkänt i NO-ämnena. Min fråga är ifall jag fortfarande kan läsa t.ex. naturkunskap 1?
    Kan jag läsa alla gymnasieämnen så länge jag har godkänt i svenska, engelska och matematik? Det är så jag uppfattar det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor,

    komvux brukar inte titta på betygen från andra ämnen från grundskolan än matte, svenska och engelska, när de antar till gymnasiala kurser på nivå 1, alltså t.ex till naturkunskap 1a1 eller 1b, eller till religion 1 eller till historia 1a1 eller 1b.
    Sedan kan det ju bli svårt att klara kurserna om man inte har tillräckliga förkunskaper. Mitt råd är att du pratar med studie- och yrkesvägledaren på komvux. Om du känner att du först vill läsa kurserna på grundskolenivå, framför det till SYV-en på komvux i så fall.