Coco
    Hej,
    Vår dotter går i 8:an och vill sluta med Tyska. Jag har tre frågor:
    1. Hur påverkar det behörigheten att söka till gymnasiet?
    2. Finns det något ämne på högstadiet som kan ersätta språkvalet och som ger motsvarande meritpoäng? Jag har förstått att de elever på hennes skola som inte läser ett andra språk går på en lektion där de får stödundervisning i Sv/Eng, jag känner mig tveksam till de lektionerna då de saknar struktur/mål/betyg.
    3. Vilka fem ämnen utöver svenska, engelska och matematik är det man behöver ha godkänt i från grundskolan?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Coco,
    jag skall försöka svara på dina frågor men återkom om jag missar ngt eller om du får följdfrågor, OK?

    Här kommer mina svar:
    1. om man slutar med Tyska i 8:an, påverkar det INTE behörighet att söka till gymnasiet;
    2. det finns inget ämne på högstadiet som PÅ SAMMA SÄTT ersätter språkvalet och ger MOTSVARANDE meritpoäng ***;
    3. Behörighet till gymnasiet:
    till alla program behöver man vara godkänd i Svenska /eller svenska som andra språk/, Engelska och Matematik +
    till Yrkesförberedande program /som till exempel Hotell/Turism eller Vård/Omsorg/ behöver man även betyg i fem andra VALFRIA grundskoleämnen;
    till Högskoleförberedande program är det lite olika:
    till Estetiska är det 9 st. valfria ämnen
    till Teknik & Naturvetenskapsprogrammet är det Fysik, Kemi, Biologi + 6 st. valfria ämnen
    till Samhällsvetenskapsprogrammet, Ekonomi & Humanistiska är det Geografi, Historia, Religionskunskap, Samhällskunskap + 5 st. valfria ämnen.

    *** Språkval /i din dotters fall - Tyska/ skulle vara den 17-de ämne och de poängen "plussas på" till de poängen som man får i 16 grundskoleämnen. Exempel: en elev får betyg E alla kurser på grundskolan och har även fått betyg i Tyska. För betyg E får eleven 10 poäng per kurs. Den eleven får 170 poäng att konkurrera med i stället för 160 som hen annars skulle få /om hen inte fick betyg i Tyska/.
    "Ersätta" kan man på sätt och vis med Modersmål. Om man får betyg i Modersmål, som inte kan vara den 17-de ämne, men man kan ta betyg i Modersmål i stället för betyg i ett av de övriga ämnena - med i beräkningen.
    Exempel: en elev får betyg B i Modersmål och alla övriga betyg är D och ett betyg /i t.ex. Kemi är E/.
    Då räknar man "som om eleven fick B i Kemi" - vilket i detta fallet höjer Mtv /meritvärde, som man konkurrerar med om gymnasieplatserna/ med 7,5 poäng.
    FÖRDELAR MED ATT FORTSÄTTA LÄSA TYSKA:
    om din dotter får minst E i Tyska från vårterminen på grundskolan finns det två klara fördelar:
    1. hon får Tyska som det 17-de ämne och får minst 10 extra poäng i konkurrensen om en gymnasieplats;
    2. om din dotter fortsätter sedan läsa Tyska på gymnasiet /oavsett vilket program hon går/ - läser hon "högre kurser" än nybörjarkurs och kan få MERITPOÄNG till gymnasiebetyg /i Moderna språk får man Meritpoäng på gymnasiet från steg 3/.
    Elever som läser Modernt språk från å k 6 i grundskolan och fortsätter med samma språk oavbrutet /och får godkända betyg/ - börjar med steg 3 på gymnasiet. Och om de läser även steg 4 - får de max antal Meritpoäng i Moderna språk.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser kan du läsa reglerna kring Meritpoäng som gäller vid konkurrensen om en plats på en högskoleutbildning.
    ***************
    I fall man inte planerar söka till högskola/universitet, behöver man inte tänka på Meritpoäng till högskola, dock är det fördelaktigt att ändå få betyg i språkval från grundskolan /om betyget är högre än F/ - för att den ger extra poäng i konkurrensen om en plats på gymnasiet.

    Jag hoppas att jag svarade på alla frågor som du ställde nu. Som sagt, är du välkommen att ställa nya frågor. Det också bra att ställa samma frågor och då försöker jag förklara tydligare.

    Vet ej vilket gymnasieprogram din dotter vill söka på gymnasiet. Om det skulle vara så att hon vill gå Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet, Humanistiska eller Ekonomiprogrammet -
    då ingår Moderna språk som MINST en obligatorisk kurs i de programmen, vilket betyder att man måste läsa Moderna språk för att kunna få ut Gymnasieexamen. Moderna språk på gymnasiet får ersättas av Modersmål, men modersmål ger inga Meritpoäng i konkurrensen till högskolan. För att kunna läsa Modersmål på gymnasiet, måste man läsa Svenska som Andra språk /och inte Svenska/ på gymnasiet och för det måste man ha fått betyg i SAS /och inte Svenska/ från grundskolan.

    Hoppas att det inte blev en för krånglig förklaring! *L*
    Lycka till med studier önskar jag din dotter!
    Mikael SYV
    Hej igen, jag tänkte bara förtydliga lite mer: i fall eleven lägger mycket tid och ork på extra språk och skulle t.ex. få högre betyg i andra ämnen genom att "släppa" Tyska /i detta fallet/, kan man vinna poäng på det. Säg att din dotter skulle få F i Tyska från vårterminen i å k 9 /värsta scenario!!!/ - då får hon "noll" poäng för det. Om hon får E i tyska ger det 10 extra poäng, men om hon i stället lägger tid på andra ämnen och höjer betyg från D till C eller från C till B i minst fyra ämnen, vinner hon 10 p. på den höjningen - så det går i så fall "på ett och ut"... men skulle hon höja betyg från E till D i fem ämnen genom att skifta tid och ork på dem från Tyskan - vinner hon 2,5 Mtv i konkurrensen om en gymnasieplats.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Följdfråga: de elever som valt bort moderna språk blir därmed utan de extra 10 poängen som språkvalet ger? Det finns alltså inga andra kurser på högstadiet man kan ta?
    • Mikael : Ja, det stämmer! 10 poäng får man för E-betyg, om man skulle få A-betyg i Tyska t.ex. från vårterminen i å k 9, får man 20 extra poäng, för C får man 15 extra poäng. Inget annat ämne kan ersätta språkval. Man får givetvis läsa Franska eller Spanska i stället för Tyska. Just VILKET SPRÅK, spelar ingen roll. :-)
    • : Jag förstår, tack för bra svar.
    • Mikael : Har du sett att jag har utökat mitt svar till dig? Känner du någon annan som har frågor om studier, tipsa om oss! :-)
    • Mikael : Tillägg: det går bra att börja med ett nytt språk på gymnasiet, oavsett om man läste språkval på grundskolan eller ej. Då läser man Moderna språk 1 och kan läsa flera Moderna språk 1 samtidigt eller en efter varandra - t.ex. Franska 1 och Spanska 1 - samtidigt eller efter varandra. Meritpoäng som ger fördelar i konkurrensen till högskolan får man först från Moderna språk, steg 3.
    • : Tack Mikael, ja du gav mig många bra saker att ta med i beslutet. Jag har även varit i kontakt med hennes skola och försökt få reda om man kan ersätta språklektionerna med stödundervisning i andra ämnen (det var väldigt begränsat med valmöjligheter). Ditt sista tillägg hade jag redan listat ut, jag insåg även att språkstudier på gymnasienivå även utökar valmöjligheten bland högskoleutbildningar om man vill sikta så långt.
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Hör av dig om du har andra frågor. Känner du någon elev eller föräldrar, som undrar ngt., tipsa om oss. Trevlig helg! Anna Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer