Matilda
    Vilka ämnen måste man ha betyg i för att vara högskolebehörig?
    Tänkte plugga upp Matte 2 b samt 3b, engelska 6 samt Naturkunskap 2. Har dock inte läst historia, måste jag läsa in det också för att bli behörig att söka högskola?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Matilda,
    till högskoleutbildning är det två typer av behörighet: Grundläggande & Särskild.
    Särskild behörighet är det väldigt olika för olika utbildningar - beror helt på vad för utbildning du vill söka.
    Till alla högskoleutbildningar måste man dessutom ha Grundläggande behörighet och den kan man uppnå på olika sätt. Vad har du för utbildningsdokument nu? Utifrån din ålder, 25 år - gissar jag på att du har Slutbetyg /eller möjligtvis Samlat betygsdokument/ - stämmer det?
    Utan att veta vilket dokument du fick när du slutade gymnasiet kan jag inte ge dig ett svar på din fråga.
    Dessutom spelar det roll om du fick ditt dokument innan 2010 eller efter - reglerna ändrades då.
    Du kan titta in på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/ där det är uppdelat i flera poster - Slutbetyg innan 2010 år
    Slutbetyg 2010 år och senare mm.
    Om du fick ett Samlat betygsdokument måste du definitivt komplettera och det är i så fall bråttom då möjlighet att få ett Slutbetyg upphör den 30 juni 2015. Efter det är det Gymnasieexamen som gäller. Där ställs det högre krav. Det är fördelaktigt för dig att ta ut Slutbetyg om du hinner.
    Om du redan har ett Slutbetyg, då kanske du redan har Grundläggande behörighet /beror på hur många godkända poäng du har i det och vilka kurser som du ev. har IG i/.

    Det är, som sagt, helt omöjligt att svara på din fråga utan att veta mer.
    Du kan även uppge vad för utbildning du vill söka. Då kan jag se vilka särskilda krav som ställs.

    Tips om alternativet till högskola: www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte