Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Riham,
    behörighet till journalistprogrammen kan variera något, men oftast krävs det, förutom, grundläggande behörighet till högskolestudier, godkänt betyg i Samhällskunskap 1b och ibland även i Historia 1b; så rekommendationen är att läsa mot omdöme om grundläggande behörighet och omdöme om särskild behörighet i samhällskunskap 1b och historia 1b; personligen tycker jag att det är också bra att läsa så mycket engelska som möjligt, men formellt sätt räcker det med godkänt betyg in engelska 6.
    Dock kan det idag finnas journalistutbildningar på högskolenivå som har "avvikande" krav, t.ex "endast grundläggande behörighet", så det gäller att titta noga på exakt det programmet som man "siktar" på att komma in.

    Hälsningar
    Mikael