Kevin
    Jag är relativt inställd på att bli ämneslärare. Jag har då tänkt mig att studera till ämneslärare i gymnasiet. Jag är dock mycket osäker på vilken ämneskombination jag bör välja. Matematik och NO-ämnen är uteslutet. Jag har främst kollat på kombinationerna svenska & engelska samt religion & samhällskunskap. Jag är mycket intresserad av både religion och samhällskunskap men fått för mig att det är färre jobb för mig om jag utbildar mig till det . Förlorar man många jobbchanser på att ha en udda kombination, som tillexempel Engelska & Religion ?

    Hur bör jag tänka kring ämneskombinationerna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kevin!
    Vill du bli behörig gymnasielärare eller grundskolelärare?
    Gymnasielärare brukar ha 2 undervisningsämnen och grundskolelärare brukar ha tre ämnen.

    Engelska läses på alla gymnasiala utbildningar och i grundskolan, så klart - är det ett obligatoriskt ämne.
    Gymnasial kurs Eng 7 (som inte krävs för behörighet till högskola men som ger Meritpoäng) är numera mycket populär och många elever vill läsa den. Religion läses också på alla gymnasiala program (en kurs).

    Så, om du vill bli behörig gymnasielärare i Engelska och Religion så borde det funka bra, tycker jag.
    Om du vill bli behörig grundskolelärare - så kan du ta svenska eller "svenska som andraspråk" som ditt tredje ämne.

    Skickar länkar till sidor där mer info om Lärarutbildningar finns:
    http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare