Sena
    Hej, jag går i årskurs 1 på Rudbecks gymnasium och har inte haft möjlighet att prata med syven här. Jag undrar då vilka kurser som jag MÅSTE läsa i tvåan när jag läser samhällsvetenskap och beteendevetenskap?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sena,
    jag kan berätta för dig vilka obligatoriska kurser som ingår i ditt program och inriktning men exakt hur de är - just på din skola - fördelade på årskurserna är svårt för mig att veta. Det är rektor på programmet i samråd med lärarna som "fördelar" kurser - på gymnasiets tre årskurser.
    Här får du lista på de obligatoriska kurser på SA, inriktning Beteendevetenskap:
    Engelska 5 och 6
    Historia 1b
    idrott och hälsa 1
    Matematik 1b och 2b
    Naturkunskap 1b
    Svenska /eller svenska som andra språk/ 1, 2 och 3
    Filosofi 1
    Moderna språk 200 poäng
    Psykologi 1
    Ledarskap&organisation
    Kommunikation
    Psykologi 2a
    Samhällskunskap 1b och 2
    Sociologi
    Religionskunskap 1
    Till detta tillkommer kurser inom programfördjupningen - 300 poäng samt 200 poäng Individuellt val + Gymnasiearbete 100 p.
    Just gymnasiearbete brukar man ha i å k 3, fast man kan sprida den kursen över å k 2 och 3, dvs 50 p. i å k 2 och 50 p. i å k 3.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV