Wilma
    Hej!

    Jag tar studenten till sommaren och planerar att börja på juristprogrammet ht 19. Jag har svårt att välja mellan Uppsala och Lunds universitet, och undrar därför kring skillnaderna mellan de två.

    Om juristprogrammet i Uppsala har jag hört en del, dels från bekanta och dels från sådant jag läst. En sak jag läst är att det är relativt lite "lärarledd" undervisning, och att det i mycket hög grad handlar om självständiga studier (i ovanligt hög grad även för att vara universitetsstudier), samt arbetet i basgrupper. Vet ni om det stämmer, och hur ser det i så fall ut jämfört med Lund (alltså andelen lärarledd undervisning).

    Sen undrar jag allmänt om ni vet någonting kring arbetsformerna på juristprogrammen. Om Uppsala har jag hört om basgruppsarbete kring ett case som sedan redovisas och diskuteras i större grupp på seminarium, där läraren leder samtalen. Hur fungerar det annars på de två universiteten? Hur ofta är det föreläsningar? Är det vanligt med uppsatser? Och hur skiljer sig dessa arbetsformer åt mellan Uppsala och Lund?

    En annan fråga jag har rör examinering. Vad jag förstår av Uppsalas upplägg läser man en kurs per termin, har endast en tenta per termin, och att denna tenta då omfattar hela kursen man läst? Examineras man på andra moment också, som seminarierna till exempel, eller är det enbart betyget på tentan som avgör betyget i kursen? Och hur ser det ut i Lund, är det likadant där med en kurs per termin och tenta i slutet, eller har de något annat upplägg? Jag har hört att exempelvis Stockholms juristprogram har flera kurser per termin.

    Slutligen, vilket av universiteten anses vara bäst enligt arbetsgivare? Och har de olika juristprogrammen någon speciell profil eller inriktning? Jag upplever t.ex. att Lund ofta lyfter ett internationellt perspektiv och möjligheter i sin information, men hittar ingen sådan "profil" hos Uppsala.

    Många frågor i en fråga, en del kanske svåra att svara på, jag hoppas det går bra! Jag känner mig bättre informerad om Uppsala, men i nuläget lutar det mer åt Lund då jag hört att det är en ganska tuff jämförelsekultur och "vassa armbågar" bland juriststudenterna i Uppsala. Men kanske är det så även i Lund.

    Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt val, med fördelar och nackdelar med de olika universiteten. All info uppskattas, stort som smått!

    Hälsningar Wilma
    • : Bostads-situationen? Uppsala och Lund ligger långt ifrån varandra: går inte att dagligen pendla alltså... :) har du möjlighet att få bostad i alla de olika städer? Vet ej om du vet att utbildningsplats kommer tyvärr inte ihop med bostads-platsen, utan man får hitta bostad själv. Det är inte alla som vet det och kan bli rätt förvånade när de får antagningsbesked men ej ngt erbjudande om boende i student-bostad,t.ex för att det hänger inte alls ihop, så det är bra att tänka på det. I den svåra bostadssituationen som det är nu, tvingas många söka till den orten där de kan fixa boende för att det hjälper inte att komma in på sin drömutbildning, där man ska läsa i flera år, om man ej kan fixa bostad.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Wilma,
    jag tycker att info i Danielas kommentar är viktig.
    Bostad är en mycket viktig fråga - då juristprogrammet är rätt så lång, 4,5 år (nio terminer) - och att ständigt vara på jakt efter tillfällig bostad under så lång tid samtidigt som man bedriver studier på en rätt så tuff utbildning, verkar inte som en hållbar lösning.
    Om det är så att du har eller få få permanent bostad (under hela studietiden) på en av orterna där juristprogrammet erbjuds, tycker jag du ska söka i första hand till den orten (och detta oavsett hur upplägget av studier på den orten är eller vad för rykten som går om utbildningen).
    *********
    Om du, däremot, har möjlighet att fixa bostad på alla de olika orterna, så skulle jag i vilket fall söka i första hand till den orten dit du snabbast och billigast kommer från föräldrahemmet (detta för att du vill med störst sannolikhet komma till föräldrahemmet på lov och vid andra tillfällen; och det blir jobbigt och dyrt att åka långt).
    ****
    Nu förstår jag att det är inte det du frågade om - utan du vill att vi hjälper dit att jämföra upplägg på de olika programmen, men det kan vi tyvärr inte hjälpa med; detta pga upplägg från nästa höst kan vara annorlunda mot som det har varit förut; t  om nya orter kan öppna antagning till juristprogrammet (vilket vi idag ännu inte vet ngt. om).
    Saken är den att utbildningsutbud fastställs till 15 mars då ansökn.period börjar och det är först då man vet vilka högskoleutbildningar i Sverige som erbjuds på de olika orter.
    Dock kan det givetvis vara så att samma upplägg som innan kommer att erbjudas även från hösten 2019 (eller så kommer stora förändrar att ske) - detta är bäst att fråga hos dem som "sköter" just den aktuella utbildningar: studievägledare och utbildningsansvariga. Info på utbildningarnas hemsidor kan man också "gå efter" men man får vara uppmärksam på när info blev uppdaterad; info kan vara gammal och inaktuell ibland, tyvärr.

    Hoppas någonting i mitt svar hjälper dig på något sätt!
    Mvh och God fortsättning!
    D: