Emma
    Hej Syv! Jag har sökt till Teknikprogrammet och kommer med högsta förmodan bli antagen där. Problemet och tveksamheten ligger i att jag inte riktigt vet vad jag vill göra efter gymnasiet.
    Är natur så mycket bredare än teknik? Kommer jag tex att kunna bli jurist, psykolog eller något "samhällsaktigt"? Om jag skulle ändra mig och vilja bli tex då psykolog, hur mycket har jag missat genom att gå teknik istället för sam?
    Också, om jag skulle vilja bli läkare eller liknande, blir det då ett problem för mig som gått teknik? Vad har jag för alternativ?
    Pga dessa funderingar är jag tveksam på mitt gymnasieval, och väldigt tacksam för svar! :). Ps. Rubriken var rätt osammanhängande

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom de mesta går att läsa till efter gymnasiet så brukar det inte vara ett problem att ändra riktning senare i livet. Om du går Teknik så kan det vara bra att läsa till Historia 1a2 - då har du all behörighet till de flesta samhällsvetenskapliga utbildningarna du nämner.

    När det gäller läkarutbildningen så kan du behöva läsa till Biologi 1+2 och Kemi 2. Du kanske kan läsa till en del av dessa kurser inom det Individuella valet eller en Programfördjupning som du ofta väljer under våren i ettan inför tvåan och trean? /Lena, Syv